nyMusikk 80 år:

nyMusikk Harstad / ILIOS-festivalen

I anledning nyMusikks 80-årsjubileum i 2018 presenteres alle nyMusikks lokalavdelinger gjennom intervjuer i løpet av jubileumsåret.

Først ut er festivalsjef for ILIOS-festivalen, Anders Eriksson. Festivalen arrangeres hvert år av nyMusikk Harstad.

Utendørskonsert i 11 minusgrader ved festivalkontoret med Marja Helena Fjellheim Mortensson og Vokal Nord. Foto: Øivind Arvola.

1) Gratulerer med vel gjennomført ILIOS 2018! Hva vil du trekke frem som høydepunktene fra årets festival?

Ekkokamer 2.0 med Trondheim Voices av Maja S.K Ratkje ble veldig bra. I tillegg vil jeg nenvne lunsjkonserten med Tor Johan Bøen på solo fiolin. To urframføringer av Håvard Lund og Bjørn Andor Drage, og så Pierre Boulez Anthèmes 1 for solo fiolin og elektronikk.

Vi hadde live-streamet tatovering på festivalkontoret, og konsert ute i minus 12 med med en oktett fra Vokal Nord og den sørsamiske joikeren Marja Helena Fjellheim Mortensson. Det er veldig ILIOS.

2) Hvordan ble nyMusikk Harstad og Ilios-festivalen startet?

ILIOS-festivalen oppsto i kjølvannet av at daværende Ny Musikk Troms flyttet sin virksomhet fra Tromsø til Harstad i 1992. Pianist Kirsten Monique Jensen og slagverker John Lien var de to sentrale skikkelsene i det nye styret. De bestemte seg raskt for å satse på en festival i stedet for enkeltstående konserter.

27. januar 1993 startet festivaleventyret, den gang med Nordnorsk kammerorkester og Stein Erik Tafjord på scenen. Det var faktisk undertegnede som produserte den konserten, men at den var på den første utgaven av ILIOS husket jeg ikke. Artig. Og nå er jeg daglig leder for iLIOS.

Festivalsjef Anders Eriksson etter å ha mottatt Aqua Sonic-konsert i bursdagsgave fra Festspillene i Nord-Norge. Foto: Øivind Arvola.

3) Hvilken rolle spiller nyMusikk Harstad/Ilios i det lokale musikk og kunstlivet?

ILIOS er den kule fetteren, som festspilldirektør Maria Utsi kaller oss. Det er noe i det. Vi tiltrekker oss en brokete skare publikum og samarbeidsparter som ikke utgjør noen majoritet i byen. Men vi får stadig vite at "ILIOS må vi ha".

4) Hvordan er det å være arrangør av eksperimentell musikk i en mindre by?

Det går veldig fint. Det er færre og mindre grupperinger publikum og frivillige for slike uttrykk enn i en større by, så man må være inkluderende i alle ledd. Dessuten har det funnet sted en endring både i publikum og samtidsmusikken de siste 20 årene. Det er større bredde i hva som oppleves som attraktivt, og det er større bredde i uttrykket. Ny teknologi, man går på tvers av gamle sjangere, blander musikk og visuelle uttrykk, etc.

5)   Har du noe mer på hjertet?

Det er positivt at nyMusikk sentralt bidrar med spreke produksjoner for barn og unge. Installasjonen "Vannstand" av Maja S.K Ratkje som vi gjorde med 24 unger fra Harstad kulturskole ble et veldig positivt innslag i årets festival. Ellers? Send flere penger til produksjon.... : )

Microtub leverer stafettpinnen til Heida Mobeck i Skrap på ILIOS 2018. Foto: Øivind Arvola.