nyMusikk 80 år:

Periferien

I anledning nyMusikks 80-årsjubileum i 2018 presenteres alle nyMusikks lokalavdelinger gjennom intervjuer i løpet av jubileumsåret.

nyMusikks lokalavdeling i Oslo, Periferien, har sesongavslutning med ensemblet Aksiom 6. juni, i den forbindelse slo vi av en prat med avdelingsleder Martin A. Hirsti-Kvam

Ida Løvli Hidle og Microtub, 7. mars 2018.

1)   Hvordan ble nyMusikk Oslo / Periferien startet?

Konsertserien Periferien ble stiftet i 2016 av komponistene Martin Bauck, Øyvind Mæland og Johan Svensson i samarbeid med nyMusikk. I 2017 ble konsertserien innlemmet som en av nyMusikks lokalavdelinger

2)   Hva tilfører Periferien til Oslos konsertscene?

Vi prøver å fylle et tomrom i Oslos kulturtilbud:  et jevnlig konserttilbud for samtids- og eksperimentell musikk som i tillegg til å presentere nyskapende musikk på høyt nivå også kunne være en møteplass for samtidsmusikkmiljøet i hovedstaden utenom de store festivalene. 

3)   Hvordan er det å være arrangør av samtidsmusikk i Oslo?

Det er en veldig takknemlig oppgave. Oslo er full av fantastiske ensembler og utøvere, både innenfor samtidsmusikk, improvisasjonsmusikk og klassisk musikk, så det er alltid spennende og gøy å sette sammen programmer og produsere konserter. 

Håkon Austbø, 9. mai 2018.

4)   Hva kan vi vente oss av Periferiens program til høsten?

I høst vil vi fortsette med å sette sammen programmer hvor vi setter sammen to kontrasterende artister/utøvere, som gir uventede sammenhenger mellom ulike kunstneriske uttrykk. Et eksempel på dette er høstsesongens første konsert med tidlig-musikk-gruppen Norwegian Cornets and Sackbuts, som vil urfremføre ny norsk musikk satt sammen med musikk av den britiske synthisten og komponisten Lee Fraser. Vi vil også få høre en foredragskonsert med Nils Henrik Asheim, musikkteater med perkusjonstrioen Pinquins og duoen Olsson/Yoshida fremføre nye verker for synthesizere. I årets siste konsert kommer nyMusikks avdelingsturné til Oslo med duoen Hellqvist/Amaral som presenterer en gjennomkomponert audiovisuell konsert med scenografi og regi.

5)   Hva er ny musikk for deg?

Ny musikk for meg er uforutsigbarhet og oppfinnsomhet på høyt nivå! Det skrives så mye forskjellig og spennende musikk under ny musikk-paraplyen, og en samtidsmusikk-konsert i 2018 er ikke lenger stiv og forutsigbar, men kan i motsetning til andre kommersielle sjangre presentere uventede, provoserende, maksimalistiske, minimialistiske, lange, korte, meditative, forstyrrende, alvorlige og lekne konsertopplevelser, som regel alltid på et høyt kunstnerisk nivå. I en jungel av algoritme-styrte spillelister kan den nye musikken fungere som sårt trengt motgift.

Nakama, 27.9.17. Foto: Martin Rane Bauck