Lydia Lunch - kunsten å provosere

Lydia Lunch.
Lydia Lunch. Foto: presse

14. april på Henie Onstad blir det en sjelden mulighet til å oppleve Lydia Lunch live, sammen med den østerriske støy-fiolinisten Mia Zabelka. Lunch og Zabelka er begge kjent for fysiske liveuttrykk. I forbindelse med Marie-Louise Ekmans utstilling fremfører de en unik performance som kombinerer Lunch’ lyd, stemme og video med Zabelkas intense fiolin.

Lydia Anne Koch ble født i Rochester, New York i 1959. Som 13-åring flyttet hun til New York City og fikk navnet Lydia Lunch fordi hun pleide å stjele lunsjen til punkbandet The Dead Boys. Her ble hun en del av byens No Wave-scene på 70-tallet, et undergrunnsmiljø bestående av filmskapere, musikere og kunstnere. Hun startet bandet Teenage Jesus and the Jerks sammen med saksofonist James Chance. De var kjent for sine ti minutters sett hvor Chance’ frenetiske saksofonspill ble akkompagnert av den hylende punkvokalen til 17-årige Lunch. Teenage Jesus fikk en kort karriere, men har senere vokst til å bli et svært innflytelsesrikt kultband.

I de neste årene begynte Lunch å jobbe som skuespiller i uavhengige filmer, med undergrunnsregissører som Richard Kern, Vivienne Dick og Beth B. Hun bidro også med sin egen poesi og politiske spoken word i flere av kunstfilmene og kortfilmene hun spilte i. Samtidig fortsatte Lunch å jobbe med musikkarrieren. Hun startet sitt eget plateselskap Widowspeak hvor hun gav ut sine soloplater. Hun har i løpet av sin karriere samarbeidet med en mangfoldig gruppe musikere som Nick Cave, Nels Cline, Kim Gordon, Jacob Kirkegaard og mange flere.

Lunch har vært banebrytende i sin konfronterende tilnærming til alle sine kunstneriske utløp fra ung alder gjennom voldstematikk og et seksuelt provoserende uttrykk. Hun har uttalt at jobben hennes er å konfrontere apatien – ”riste i buret, vekke folk, vekke seg selv, konfrontere alt som prøver å holde oss nede”. 

Lydia Lynch opptrer sammen med Mia Zabelka på Henie Onstad Kunstsenter 14. april. Her er de to i intervju og perfomance på kunstmuseet MAK i Wien, Østerrike: