nyMusikk-turné 2018:

Duo Hellqvist/Amaral

Musikalske drømmer blir til virkelighet når Duo Hellqvist/Amaral utforsker det eksperimentelle spekteret i den klassiske fiolin- og pianoduoen på årets nyMusikk-turné, som går til Bodø, Sortland, Oslo og Bergen

Duo Hellqvist/Amaral, MATA. Foto: Jacob Blickenstaff, New York Times.

Hvordan kan enkle endringer i perspektiv og prosess muliggjøre nye musikalske idéer?

Karin Hellqvist og Heloisa Amaral har i det kollektive prosjektet Impossible Situations invitert en rekke komponister - sammen med en lydtekniker, fotograf og arkitekt - til en tett dialog rundt den kunstneriske prosessen. 

Istedenfor å lage kammermusikk, brukes kammeret – fremføringsrommet - som et element i verket. Istedenfor å skrive for piano og fiolin, komponeres det for en pianist og fiolinist. De musikalske alternativene som finnes i det fysiske rommet, instrumentene og utøverens performative rolle blir altså satt i sentrum. 

Komponistene som fremføres på turnéen er: Lars Petter Hagen, Øyvind Torvund, Lisa Streich, Natasha Barrett, Eivind Buene og Alberto Bernal. 

Turnéen produseres av nyMusikks sentralledd og lokalavdelingene nyMusikk Bodø og nyMusikk Nordland, nyMusikk Bergen og nyMusikk Oslo (Konsertserien Periferien).

Fiolinist Karin Hellqvist og pianist Heloisa Amaral møttes i 2009 som medlemmer av Ensemble neoN. To år senere startet de å jobbe som duo med Iannis Xenakis’ Dikthas og like etterpå var Duo Hellqvist/Amaral født. 

De to utøverne utforsker på en uredd og dynamisk måte hvilke muligheter som ligger i den eksperimentelle musikken, ved stadig å finne nye måter å bruke instrumentene sine på.

Impossible Situations er støttet av Nordisk Kulturfond og Kulturkontakt Nord.

Verkene

Alberto Bernal - Numbers #2 “Variations on a theme by Brahms”
- for fiolin, piano og video (2018)
Numbers er en serie som utforsker hvordan informasjon og oppfatning endres gjennom massiv kopiering og gjentakelse av det tilsynelatende identiske. I det andre stykket er det temaet fra Brahms 3er fiolin sonate som er referansen og materialet. Stykket skaper en konfrontasjon mellom fragmentene i temaet som blir spilt live og en voksende masse på 117 opptak av forskjellige utøvere (variasjoner): historiske versjoner, amatør, høy til lav kvalitet, nøytral, overekspressiv.

Eivind Buene – Uten tittel
- for fiolin og piano (2013)
Uten tittel er et stykke uten noen fast, definert form. Det består av en liten samling satser for fiolin og piano, som Heloisa Amaral og Karin Hellqvist kan velge blant og sette sammen etter behag. Fiolin og piano er to av den klassiske musikkens helt sentrale instrumenter, og for meg er det vanskelig å ikke tenke på denne arven når jeg jobber med disse instrumentene. Likevel finnes det ingen sitater i Uten tittel; den musikalske arven behandles mer som en følelse, et kroppslig minne.

Lars Petter Hagen – 10 Svendsen-Romanser
- for piano, fiolin og elektronikk (2018)

Lisa Streich – SAFFRAN 
- for fiolin og motorisert piano
Med inspirasjon fra krydderet safran, er SAFFRAN et stykke som både lukter og prøver å huske lukter. Verket er en abstrakt plan for et nettverk av flyktige retninger som ikke fører til et bestemt mål, men strømmer rundt i sin egen eksistens.

Natasha Barrett – Allure and Hoodwink
- for fiolin, piano og elektronikk (2014)
Verket leker med visuelle og ikke-visuelle lyder laget av større performative bevegelser som står i kontraster til små fysiske handlinger som er nødvendige for lydproduksjon. Utøverne plasserer seg selv inne i den "usynlige" lyden i den elektroakustiske verden. Verket er i tillegg inspirert av Ravel’s pianostykke Gaspard de La Nuit, som vever i instrumentale motstander og teksturer.

Øyvind Torvund - Plans for future violin and piano pieces 
- for fiolin, piano, video og elektronikk (2016)
Plans er en presentasjon av ideer til stykker som ville vært for kostbare eller teknisk upraktiske å gjennomføre. Stykket handler om overambisiøse utopiske idéer: utendørs konserter med flyvende musikere, bevegelig scenografi og akustiske spekulasjoner. Stykkene blir forklart med enkle tegninger og musikalske eksempler fra scenen. I Oslo blir det urframføring av ny versjon, som er støttet av Morten Eide Pedersens minnefond.

Duoen

Den svenske fiolinisten Karin Hellqvist har studert på musikkhøgskolene i Stockholm, Berlin og Oslo før hun fullførte sine diplomstudier ved Royal College of Music i London i 2011. Hellqvist er spesielt interessert i samtidsmusikk og ved siden av sin aktive solovirksomhet er hun aktiv i noen av de ledende ensemblene for ny musikk i Skandinavia som Cikada, Oslo Sinfonietta og Ensemble neoN, i tillegg til Duo Hellqvist/Amaral

Heloisa Amaral har studert piano, historiske klaverinstrument og direksjon i Freiburg og Oslo. I tillegg til solo, spiller hun i Duo Hellqvist/Amaral, Amaral/Zöllner og i Ensemble neoN. Interessen for eksperimentell musikk har ført til samarbeid med komponister som Helmut Lachenmann, Natasha Barrett, Simon Steen-Andersen, Johannes Kreidler og Alvin Lucier.

Program

BODØ: Lørdag 17. november
Stormen, Lillesal 20:00 (dørene åpner 19:30)

Inngang; Kr 200/100 (ordinær/medlemmer)
Program: Øyvind Torvund, Natasha Barrett
Facebook-event

SORTLAND: Mandag 19. november
Kulturfabrikken, Møysalen kl. 19:00

Inngang: Kr 200/100 (ordinær/student, medlem)
Program: Øyvind Torvund, Eivind Buene, Natasha Barrett
Facebook-event

OSLO: Onsdag 12. desember
Bruket 19:00 (dørene åpner 18:30)

Inngang: Kr 150/100 (ordinær/medlemmer)
Program: Alberto Bernal, Lars Petter Hagen, Lisa Streich, Øyvind Torvund
Facebook-event

BERGEN: Torsdag 13. desember
Stein Rokkans hus kl. 19:00 (konsertstart)

Inngang: Kr 100/gratis (ordinær/medlemmer)
Program: Lars Petter Hagen, Lisa Streich, Øyvind Torvund
Facebook-event