ONLY CONNECT FESTIVAL OF SOUND 2015:

Det ekkofrie kammer

LØRDAG 6. JUNI
SEAS høyttalerfabrikk,
Ryggeveien 96 Moss
KL. 11:00 (avreise fra Oslo Plaza/Sonja Henies plass, Oslo)

Kr 100. OBS: Det er fullt på det ekkofrie kammeret, for venteliste kontakt nymusikk@nymusikk.no. Det er likevel mulig å få med seg resten av arrangementet, med Stine Janvin Motland og omvisning på fabrikken. 

Transport for dem som ikke er påmeldt det ekkofrie kammeret og busstur:
- Bil til Ryggeveien 96
- Buss TE3 fra Oslo Bussterminal mot Sarpsborg Bussterminal. Gå av på Høyden Ryggeveien. Gå 100 m til Ryggeveien 96.
- Tog mot Moss eller Halden til Moss stasjon. Buss 100 mot Halden. Gå av på Høyden Ryggeveien. Gå 100 m til Ryggeveien 96.

Kjøp festivalpass, kr 550/450 (ordinær/medlem)

FESTIVALPROGRAM

Det ekkofrie rommet på SEAS. Foto: Karoline Finnema.

nyMusikk inviterer deg med på en lydekskursjon til high-end høyttalerfabrikken SEAS i Moss. Vi starter med felles busstur fra Oslo som inkluderer et kunstnerisk foredrag om lyd med den britiske musikeren, forfatteren og kritikeren David Toop

På SEAS får du en sjelden mulighet til å oppleve et ekkofritt kammer – et isolert miljø som fungerer som et rom for akustisk forskning. I kammeret får vi oppleve lydinstallasjonen Lontano av lydkunstner og komponist Trond Lossius, som består av en serie feltopptak med surround-lyd (Ambisonics). 

I fabrikkhallen demonstrerer vokalist og komponist Stine Janvin Motland et nytt måle- og musikkinstrument som registrerer og regenererer kroppens frekvenser. Du inviteres til å få din egen kroppsresonans målt og oversatt til lyd. 

Det blir også omvisning på fabrikken med daglig leder Olav Mellum Arntzen. 

Video: Karoline Finnema.

Ekkofrie rom er konstruert slik at alle lydbølger absorberes. Alle overflater i kammeret er dekket med dype pyramider av lyabsorberende materiale, og rommet er også isolert fra eksterne lydkilder. Dette gjør ekkofrie rom til noen av de stilleste stedene som finnes på jorden.

Arkitekturen og den intense stillheten med fravær av refleksjoner og romklang gjør at rommet kan oppleves som klaustrofobt og beklemmende.

Akustisk oppfører derimot rommet seg som om det var et uendelig stort og åpent uterom. Ekkofrie rom brukes i forskning innen musikk, audiologi, psykoakustikk og akusikk. Den vitenskaplige forståelsen av hvordan vi lokaliserer lyd i rom er for en stor del opparbeidet gjennom forsøk i ekkofrie rom.

Det ekkofrie rommet har også betydning for nyere kunstpraksis. John Cage sin opplevelse av det ekkofrie rommet ved Harvard University endret hans forståelse av stillhet, støy og musikk. Robert Irwin og James Turell oppholdt seg i lange perioder i totalt mørke i et ekkofrtt rom, og erfaringene fikk stor betydning for hvordan de senere har arbeidet med persepsjon. (Tekst av Trond Lossius)

Only Connect:
The Deep

4. - 6. juni 2015

Facebook-event
Billetter
Program