ONLY CONNECT FESTIVAL OF SOUND 2016:

Nytt stykke av Jim O'Rourke

FREDAG 20. MAI
Kl. 19:30 (dørene åpner kl. 19:00)


Kjøp festivalpass - Kjøp fredagspass

FESTIVALPROGRAM

Oslo-Filharmonien fremfører den skandinaviske premieren på Come Back Soon, et helt nytt verk av den geniforklarte amerikanske musikeren og komponisten Jim O’Rourke kjent fra Sonic Youth, Brise-Glace og Gastr del Sol.

Jim ORourke. Foto: Nagasa Bonasu.

Amerikanske Jim O’Rourke (f. 1969) er en sjelden multikunstner. Siden slutten av åttitallet har han vært aktiv innen elektroakustisk eksperimentering, fri improvisasjon, rockelåtskriving, filmmusikk, utforskning av amerikansk folk gitar og støy. Han var sentral i musikkmiljøet i Chicago på 90-tallet hvor han virket som musiker (Gastr Del Sol, brise-glace, solo) og plateprodusent før han ble med i avant-rockbandet Sonic Youth. I 2000 flyttet han til Tokyo hvor han for tiden bor og arbeider.

Om det nye, elektroakustiske orkesterverket Come Back Soon forteller han at han så for seg et bilde av en slags vannskadet musikk da han begynte å skrive på verket: «Falmede notater, flekkete sekvenser, en spøkelsesaktig hvit hinne over det hele. Jeg håpet å høre noe halvveis glemt, å kjempe med å fylle inn hull i hukommelsen tæret bort av vær og tid».

Jim ORourke. Foto: Taikou Kuniyoshi.

Dette sier O'Rourke selv om stykket:

«I needed to get in the right mind to write something that I wouldn’t have a chance to touch again. Making electronic or tape music let’s you spend your time in a one on one relation with instruments, while still not having a tactile relation with the sound. Working with instruments either alone or in groups of musicians you know, the balance shifts again. But writing something for a group of musicians who could, even after performance, remain an abstraction requires a total shift in thinking.  

After being so kindly asked by Ilan Volkov to compose a piece for him to conduct, I wanted to keep the idea of the points of translation that happen passing music from one to another, and the trust it takes. What came to mind in this case was an image of water damaged music, notes faded, whole sections smudged, a ghostly white mask over everything. 

I hoped to hear something half forgotten, grasping to fill in the holes of memory that time and weather had eroded away. Hopefully the space is no longer what is forgotten, but what is remembered wordlessly.

And, appropriately enough, i have no idea why i decided to call this Come Back Soon

Only Connect:
Tectonics
20. - 21. mai 2016

Sentralen, Oslo
Øvre Slottsgate 3

Facebook-event
Billetter
Program