ONLY CONNECT FESTIVAL OF SOUND 2018

Gérard Grisey

FREDAG 25. MAI
19:00 Vinterhagen, Sentralen


Gratis inngang
Kjøp festivalpass eller fredagspass

FESTIVALPROGRAM

Gérard Grisey. Foto: Gérard Grisey Estate.

Et snart 50 år gammelt verk av den anerkjente samtidskomponisten Gérard Grisey (1946-1998) får en etterlengtet Norgespremiere under Only Connect. Verket Mégalithes, for femten brassinstrumenter, ble skrevet av en 23 år gammel Grisey til minne om ofrene i Biafrakrigen på slutten av 60-tallet.

nyMusikk er stolte av å presentere Norgespremieren med to av dagens mest spennende norske brassband, Brasskompaniet og NyNorsk Messingkvintett, som ledes av en av våre fremste dirigenter, Halldis Rønning.

Stykket etterfølges av en moderne elektroakustisk kommentar fra komponist og musiker Anders Tveit.

Program
Gérard Grisey Mégalithes (1969)
Anders Tveit Untitled echoes for adjacent rooms. Listening to Gérard Grisey (2018)

Gérard Grisey Mégalithes (1969)

Mégalithes ble komponert før Grisey begynte å utforske spektralteknikker, da han bare var 23 år gammel. Verket er ment å minnes de uskyldige ofrene som døde i den nigerianske borgerkrigen, også kjent som Biafrakrigen.

Det er ikke vanskelig å finne paralleller til den menneskelige katastrofen i den monumentale komposisjonen. Musikken vokser og eksploderer med massiv kraft, for så å trekke seg tilbake og samle seg til nye, store klynger av dissonans. 

Anders Tveit Untitled echoes for adjacent rooms. Listening to Gerard Grisey (2018)

Untitled echo... er komponert for Sentralens publikumsarealer. Tveits musikk tøyes, strekkes og komprimeres gjennom trapper, ganger og avsatser. Verket blir spatsialisert i sanntid, og bygger på fragmenter av nye og gamle lydopptak av messinginstrumenter.

Muligheten for å gå i dialog med Griseys materiale var vanskelig å takke nei til, sier Anders Tveit. Griseys musikk er viktig for meg, og romligheten, det ekspressive uttrykket og råheten i klangen gjør dette materialet svært spennende både å lytte til og arbeide med.

Anders Tveit. Foto: Niklas Zimmer.

Gérard Grisey (1946 – 1998) var elev av komponisten Olivier Messiaen, men brøt tidlig med serialismens teknikker. Hans nye stil hadde en mer instinktiv tilnærming og ble etter vært kjent som musique spectrale, en utforskning av grunnprinsippene i tonehøyde, harmoni og musikalsk tid som utøvde stor innflytelse på neste generasjon av komponister (de franske spesielt).

Grisey, født i Belfort i 1946, studerte på flere fremtredende franske og tyske institusjoner: Trossingen Conservatory, Conservatoire National Supérieur de Musique, l’École Normale Supérieure de Musique, Paris Conservatoire, IRCAM, og Darmstadt sommerkurs, mellom 1963 og 1974. Mens han jobbet som freelance komponist, var Grisey med på å grunnlegge Ensemble L'Itinéraire for å fremme og spille ny musikk. Fra midten av 1970-tallet var han også aktiv som lærer, først ved Darmstadt (1976 - 1982), deretter ved University of California, Berkeley (1982 - 1985), og til slutt ved konservatoriet i Paris (fra 1987 til hans død).

Anders Tveit (f. 1977) arbeider hovedsakelig med elektroakustisk komposisjon, improvisasjon og lydinstallasjoner. Hvor bruken av egenutviklet programvare for sanntid-prosessering og spatiell lyd har en sentral rolle i det musikalske utrykket.

Halldis Rønning. Foto: Arild Schei.

Halldis Rønning (f. 1978) er utdannet fiolinist og dirigent fra Griegakademiet i Bergen, Konservatoriet i Amsterdam og Norges Musikkhøyskole. Hun har jobbet som dirigent i orkestre og ensembler i Norge, Sverige, Vietnam og Nederland, og har gjort mange symfoniske produksjoner, teatermusikk, opera og store TV-produksjoner.

Rønning har en sterk interesse for kunst og samtidsmusikk. Fra 2014-2017 var hun kunstnerisk leder av Konsertserien Avgarde, en serie for nyskapende musikk i Bergen. Og i 2015 fikk hun Oddvar S. Kvams pris av Norsk Komponistforening for sitt arbeid for ny norsk musikk. I tillegg til å være dirigent er hun også improvisatør og komponist. Hun har ledet flere prosjekter med improvisasjon for orkestre og ensembler, både i samarbeid med komponister og som komponist selv. 

NyNorsk Messingkvintett. Foto: Daniel W. Kjellesvik.

NyNorsk Messingkvintett (et. 2015) består av solotrompetist i Oslo-Filharmonien, Brynjar Kolbergsrud, og frilanserne Jørgen Arnesen, Daniel W. Kjellesvik, Ingebjørg Bruket og Berger Iver Færder. De satser på urfremførelser av ny musikk og sjangeroverskridende prosjekter, og har i løpet av det siste året urfremført en rekke verk av blant annet Erlend Skomsvoll, Nils Henrik Asheim og Ørjan Matre. Gjennom samarbeid med kontratenor Sean Bell, organist Anders Eidsten Dahl og skuespiller og vokalist Ivar Nergaard har de på kort tid skapt seg et unikt repertoar med et særegent lydbilde.

Brasskompaniet. Foto: Charlotte Hansen Egge.

Brasskompaniet består av ti messinginstrumentalister med bakgrunn fra Norges Musikkhøgskole og utøvende erfaring fra alle landets profesjonelle korps og orkester. En blanding av fast ansatte- og frilansmusikere med interesse for ulike sjangre gjør dette til et ensemble med et bredt repertoar og høy musikalsk fleksibilitet. Brasskompaniet hadde sin første konsert i 2012 på Norges Musikkhøgskole, og har siden den gang gjennomført en håndfull prosjekter i året. I 2017 var de festivalensemble på Nesset Musikkfest.

Only Connect
25. - 26. mai 2018, Oslo

25. mai: Sentralen
​26. mai: Skippergata 22

Facebook-event
Billetter
Program