ONLY CONNECT FESTIVAL OF SOUND 2018

Joanna Bailie med
asamisimasa + Heloisa Amaral 

FREDAG 25. MAI
19:45 Forstanderskapssalen, Sentralen


Kjøp festivalpass eller fredagspass

FESTIVALPROGRAM

Den engelske komponisten og lydkunstneren Joanna Bailie fortsetter sitt arbeid med å bearbeide nostalgiske videofragmenter i kammermusikalsk format. Hun returnerer til Oslo og Only Connect med to nye verk bestilt i samarbeid med Borealisfestivalen. 

Joanna Bailie.

PROGRAM 
Dynamite-barrel/Balloon-anvil (2018) med asamisimasa
Stykket, skrevet for et lite ensemble og audiovisuelle opptak, undersøker korte animerte lydfilmer via moderne musikkpraksis. Tegnefilmer er en konsentrert demonstrasjon av kraften i det intermediale, og av illusjonen som skapes når en serie med konstruerte klipp settes sammen i rekkefølge. 

Disse elementene i tegnefilmens magiske verden, blir i verket gjenstand for dekonstruksjon og transformasjon, for å vise hvordan små endringer kan gjøre store forskjeller. Ensemblet fungerer som et slags lydspor i denne komposisjonen av fremmedgjorte audiovisuelle objekter, der nye meninger blir presset frem fra det originale tegnefilm-materialet ved å ta alt fra hverandre, bilde for bilde og klipp for klipp. 

asamisimasa:
Ellen Ugelvik - piano
Kristine Tjøgersen - klarinett
Tanja Orning - cello
Anders Førisdal - gitar

Verket ble bestilt av nyMusikk og Borealis med finansiering av Norsk kulturråd.

Roll-Call (2018) med Heloisa Amaral - Verdenspremiere 
Roll-Call for piano og video har Bailie skrevet spesielt for pianisten Heloisa Amaral. Utgangspunktet for stykket er et panoramabilde av elever og lærere ved en gutteskole i 1946. Verket utforsker idéer om biografi, minne og nostalgi, og forsøker å forfalske audiovisuell musikk ut i fra spekulasjoner om de 600 menneskene i bilderammen.

asamisimasa. Foto: Luca Vitali.

Joanna Bailie (f. 1973, London) studerte komposisjon med Richard Barrett, elektronisk musikk på Koninklijk Conservatorium i Nederland og vant i 1999 et stipend for å studere ved Columbia University. I dag tar hun doktorgrad ved City University of London, men er bosatt i Berlin.

Hennes seneste arbeid omfatter kammermusikk og installasjon, og er preget av bruk av feltopptak sammen med akustiske instrumenter. Hun er også interessert i samspillet mellom lyd og det visuelle som man kan se i hennes arbeider for camera obscura som inkluderer installasjonen The place you can see and hear og musikk-teaterstykket Analogue. Sammen med komponisten Matthew Shlomowitz er Joanna grunnlegger og kunstnerisk leder for Ensemble Plus-Minus.

Musikken hennes har blitt oppført av grupper som Ensemble Musikfabrik, London Sinfonietta, BBC Scottish Symphony Orchestra og Ives Ensemble. Hennes verk har litt fremført på bl.a. Veneziabiennalen, Huddersfield, SPOR-festivalen, Darmstadt, Borealis og Ultima.

Heloisa Amaral. Foto: Cassio Magalhães.

asamismasa ble dannet i 2001 av musikere med en felles interesse for avant-garde musikk. De har bygget seg en sterkt rennommé i Norge og internasjonalt for sine kompromissløse fremføringer av samtidsmusikk og evne til å sette repertoar i nye kontekster.

asamisimasa har urfremført en lang rekke nyskrevne verk og samarbeidet tett med komponister som Joanna Bailie, Aldo Clementi, Laurence Crane, Brian Ferneyhough, Clemens Gadenstätter, Johannes Kreidler, Klaus Lang og Alvin Lucier. De har mottatt Spellemannpriser for sine to første innspillinger (Pretty Sound, 2012 og Neon Forest Space, 2015) og har bl.a. spilt på festivaler som Donaueschinger Musiktage, Monday Evening Concert LA, Huddersfield, Darmstadt, Ultima, samt Veneziabiennalen. 

Heloisa Amaral har studert piano, historiske klaverinstrument og direksjon i Freiburg og Oslo. I tillegg til solo, spiller hun i Duo Hellqvist/Amaral, Amaral/Zöllner og i Ensemble neoN. Interessen for eksperimentell musikk har ført til samarbeid med komponister som Helmut Lachenmann, Natasha Barrett, Simon Steen-Andersen, Johannes Kreidler og Alvin Lucier.

Mellom 2012 og 2015 ko-kuraterte hun Ultima Academy sammen med Lars Petter Hagen, en akademisk foredragsserie ved Ultimafestivalen. I dag tar Amaral en doktorgrad i kunstnerisk forskning ved Orpheus Institute i Belgia, hun holder forelesninger om kuratering i musikk ved Royal Conservatory of The Hague.

Only Connect
25. - 26. mai 2018, Oslo

25. mai: Sentralen
​26. mai: Skippergata 22

Facebook-event
Billetter
Program