ONLY CONNECT FESTIVAL OF SOUND 2018

Bauckholt + Kubisch med
Oslo Sinfonietta og Cikada

FREDAG 25. MAI
22:00 Marmorsalen, Sentralen


Kjøp festivalpass eller fredagspass

FESTIVALPROGRAM

Christina Kubisch.

De tyske komponistene Carola Bauckholt og Christina Kubisch er begge opptatt av å høre på skjulte lyder, men på veldig forskjellige måter. Samarbeidet deres startet i 2013 da de møttes som medlemmer av musikkseksjonen på Akademie der Künste i Berlin. Idéen om å låne hverandres materiale, sample og remikse lydopptak til nye komposisjoner, ble snart realisert og resulterte i en felles programpremiere i Amsterdam i 2017.

- Det var et nært, fruktbart og intensivt samarbeid, noe som fikk oss til å oppdage akustiske verdener som var nye for oss, forteller Kubisch.

På Only Connect presenteres først to verk fra deres vanlige katalog, etterfulgt av to laget i remiks-samarbeidet. Verkene blir spilt av musikere fra samtidsensemblene Oslo Sinfonietta og Cikada, dirigert av Christian Eggen.

PROGRAM
Christina Kubisch Seven Magnetic Places (2016/2017) (13’)
Carola Bauckholt Laufwerk (2011) (12’)
Christina Kubisch Wien Landstraße (2016/2017) (18’)
Carola Bauckholt Point of Presence (2016/2017) (16’)

Carola Bauckholt. Foto: Inge Zimmermann.

Christina Kubisch Seven Electromagnetic Places (2016/2017)
Dette elektroakustiske stykket er laget av elektromagnetiske opptak gjort over hele verden i forskjellige byer. De ble samlet i flyplasser, kjøpesentre, kontorer, i gater og undergrunnsstasjoner, tog og trikker, nær kraftgeneratorer og datasentre, i Las Vegas, Osaka, Paris, Lagos, Bangkok, Amsterdam, Åbo, Berlin, Ekaterinburg, Košice og mange andre steder. Lydene er overlagret, kuttet og loopet, men ikke behandlet elektronisk. Det er et portrett av en elektrisk og digital verden rundt oss, som er usynlig, men med et sterkt nærvær.

Carola Bauckholt Laufwerk (2011)
Det tyske ordet "Laufwerk" blir i dag oftest brukt til å referere til den delen av en datamaskin som får tilgang til digitale data på lagringsmedier. Et Laufwerk er også en del av urverket i en mekanisk klokke. Til Laufwerk så Bauckholt for seg looper av innspilte lyder som fader inn og ut av ensemblet. De fleste av samplene som brukes i stykket er lyder generert av instrumentene. Hver lyd kan sees som uavhengige urverk som opprettholder sitt eget tempo, som igjen skaper et flerdimensjonalt objekt. Disse forskjellige mekanismene går sammen for å danne én enkel meta-organisme: et ensemble.

Christina Kubisch Wien Landstraße (2016/2017) for strykeensemble og elektromagnetiske lyder
Til Wien Landstraße har Kubisch plukket ut små fragmenter fra Bauckholts innspilte komposisjoer. Prøvene ble omorkestrert og behandlet på forskjellige måter ved å endre rytmen, dynamikken, antall repetisjoner av sekvensene og notasjonen. De andre delene av stykket er Kubischs egne elektromagnetiske opptak. De utøvende musikerne er i en dialog (eller ikke) med den elektromagnetiske lydverdenen.

"Wien Landstraße" er navnet på en t-banestasjon i Wien, hvor Kubisch har gjort mange opptak med en spesiell hodetelefon som bare registrerer de elektriske bølgene, ikke lydens akustiske lyder. Lyssystemene, inn- og utgående tog, samt mange andre elektriske systemer genererer magnetfeltene. De lager et lydlandskap som er ulikt lydbildet vi vanligvis hører på en togstasjon. De elektromagnetiske lydene har noe musikalsk ved seg, men de er åpenbart ”fra en annen verden".

Carola Bauckholt Point of Presence (2016/2017)
Tittelen Point of Presence beskriver på den ene side den intense og stadig økende tilstedeværelsen av de usynlige og uhørbare elektromagnetiske feltene som omgir oss. På den andre siden er ”the point of presence” (PoP) et knutepunkt i et kommunikasjonssystem. På et PoP møtes data- og taletrafikk fra forskjellige nettverk. Til dette stykket brukte Bauckholt tolv av Christina Kubischs opptak av elektromagnetiske felt og transkriberte dem til instrumenter:

- Til min overraskelse er disse soniske objektene ofte veldig harmoniske og rytmiske, som om de allerede hadde blitt komponert. Min oppgave var å kun fange opp og finne ut av opptakenes særegenhetene. De settes i et nytt lys og får en annen kontekst, på samme måte som ensemblet og konsertsituasjonen blir opplyst fra et nytt perspektiv og stilt spørsmål ved, sier Bauckholt om komposisjonen.

Verket ble skrevet for Nieuw Ensemble, Amsterdam.

Carola Bauckholt (f. 1959, Krefeld) er en tysk komponist. Hun studerte komposisjon ved musikkhøyskolen i Köln med Mauricio Kagel fra 1978 til 1984. I 2013 ble hun valgt som medlem av Akademie der Künste i Berlin, og i 2015 ble hun utnevnt som professor i komposisjon med fokus på kontemporært musikkteater på Anton Bruckner Privatuniversität i Linz, Østerrike.

Et sentralt tema for Bauckholts arbeid er å undersøke fenomener rundt oppfatning og forståelse. Komposisjonene hennes krysser ofte grensene mellom visuell kunst, musikkteater og konsertmusikk. Hun er spesielt glad i å bruke støylyder, som ofte produseres ukonvensjonelle måter (for eksempel med utvidede instrumentteknikker eller med hverdagslige gjenstander som instrumenter).

Christina Kubisch (f. 1948, Bremen) har studert maleri, komposisjon og elektronisk musikk i Hamburg, Graz, Zürich og Milano. Hennes arbeid omfatter lydinstallasjoner, lydskulpturer, video og performance, samt elektroakustiske komposisjoner og lydverk for radio. Kubisch tilhører den første generasjon av lydkunstnere.

I sin kunstnerpraksis har hun utviklet flere teknikker basert på elektromagnetisk induksjon, solenergi og spesielle lys-systemer. Hennes steds-spesifikke arbeider inkluderer ofte deltakelse av folk i det offentlige rom.

Cikada.

Cikada ensemble har siden starten i 1989 etablert en rendyrket og velrenommert profil på den internasjonale samtidsmusikkscenen. Ensemblet har siden begynnelsen bestått av fløyte, klarinett, piano, perkusjon, strykekvintett og dirigent Christian Eggen, og alle ti medlemmer er likestilte, faste medlemmer. Ensemblet knyttes sterkt til den såkalte Oslo Sound med sine friske, energiske, varme og virtuose tolkninger av et bevisst utvalgt repertoar.

Ensemblet har hatt nære samarbeid med en rekke komponister, deriblant James Dillon, Carola Bauckholt, Richard Barrett, Laurence Crane, Asbjørn Schaathun og Eivind Buene.

Musikere: Anne Karine Hauge, Rolf Borch, Kenneth Karlsson, Bjørn Rabben, Karin Hellqvist, Odd Hannisdal, Bendik Foss, Torun Sæter Stavseng og Magnus Söderberg.

Oslo Sinfonietta.

Oslo Sinfonietta er Norges eldste virksomme samtidsensemble, grunnlagt 1986 av komponist Asbjørn Schaathun. Dirigent og kunstnerisk leder Christian Eggen har hatt ledelsen siden 1993. Oslo Sinfonietta består av frilansmusikere og medlemmer fra noen av landets mest fremtredende orkestre, som Oslo-Filharmonien, Kringkastingsorkesteret, Operaorkesteret og Det Norske Kammerorkester.

Musikere: Marianne Svenning, Anders Førisdal, Ellen Bøtker, Karin Hellqvist og Bendik Foss.

Only Connect
25. - 26. mai 2018, Oslo

25. mai: Sentralen
​26. mai: Skippergata 22

Facebook-event
Billetter
Program