Ultimafestivalen 2018: 

nyMusikks 80-årsstafett

Helt siden nyMusikk ble grunnlagt av Pauline Hall i 1938 har organisasjonen jobbet for samtidsmusikkens utvikling og å informere publikum om de stadig skiftende formene innen feltet.

Vi feirer 80 år i samtidsmusikkens tjeneste ved å arrangere en tur gjennom Oslos konsertscener – noe som også blir en rundreise i banebrytende moderne musikk.

F.v.: Christian Blom (foto: Ellen Ugelvik), Tanja Orning, Lene Grenager (foto: Harald Solberg), Vinko Globokar, Carl von Linné, Kåre Kolberg, Ellen Ugelvik (foto: Erika Hebbert), Pauline Hall, Jennifer Torrence, Trond Reinholdtsen, Janne Berglund (foto: Anna Julia Granberg, Blunderbuss), Bente Leiknes Thorsen (foto: Andreas Ulvo), Per Zanussi (foto: Ketil Hardy), Ensemble Ernst (foto: Jari Neuvonen), Jan Erik Mikalsen (Eirik Slyngstad), Agnes Hvizdalek (foto: Lisi Charwat), Eva Landro, Eirik Krokfjord, Jon Harthug, Hans-Kristian Kjos Sørensen, Sofia Jernberg (foto: Jon Edergren), Øyvind Mæland (foto: Studio Lumi), Georges Aperghis.

Program

Hotel Continental kl. 17:30
Odysseen starter med en stryketrio bestående av Tanja Orning, Lene Grenager og Per Zanussi som spiller Jaba 768 av Kåre Kolberg, mens pianist Ellen Ugelvik fremfører Fire klaverstykker op.1 av Pauline Hall og verdenspremiere av Christian Blom.

Nu Grines Julen Inn av Christian Blom, er en suite med julesanger komponert på nytt.

Egertorget kl. 18:45
Hans-Kristian Kjos Sørensen slår seg løs med kroppen som perkusjonsinstrument i en utendørstolkning av Vinko Globokars klassiker ?Corporel:

Stykket er en performance der utøveren lager lyder med hendene på egen kropp, i tillegg til stemmen.

St. Edmunds kirke kl. 19:15
Lene Grenagers vokale meditasjoner over tekster av Carl von Linné, fremført av Sofia Jernberg, Agnes Hvizdalek, Janne Berglund, Eva Landro, Jon Harthug og Eirik Krokfjord.

Lene Grenager: Breathe by quivering leaves (2017). 
Verket er inspirert av ni planter og forskjellige aspekter ved plantene er brukt både assosiativt, tekstlig og som musikalsk materiale. Tittelen er tatt fra Carl von Linnés beskrivelse av planteriket i hans store systematiske gjennomgang av naturens arter og deler: Systema Naturae. Linné beskriver planteriket på en utrolig vakker måte og ser det unike i livet som plantene lever. 

Lys: Paulucci Araujo Bakke.

Folketeaterpassasjen kl. 19:45
Hans-Kristian Kjos Sørensen vender tilbake – denne gangen med Georges AperghisCorps à corps:

Dette musikkteater-verket for tombak og stemme omhandler et race der konkurrentene ligger side om side (som i tittelen). Det kan leses på ulike måter, også som et race på ulike arenaer i livet. Stemmens klangfarger gjenspeiler seg i instrumenteringen og bruken av tombak, som skjer simultant.

Kulturkirken Jakob kl. 20:30
Tre verdenspremierer på nye norske komposisjoner av Bente Leiknes Thorsen, Øyvind Mæland og Jan Erik Mikalsen. Verkene blir fremført av Ensemble Ernst.

Platous gate 18 kl. 22:00
Reisen avsluttes i lokalene til nyMusikk med en bursdagsfest og en ukonvensjonell verdenspremiere signert Trond Reinholdtsen og Jennifer TorrenceInstitute for Post Human Performance Practice.

Pauline Hall med nyMusikks styre, ca 1958. Bakerst f.v. Alla Hovden Bache-Wiig, Karl Andersen, Robert Levin, Kåre Siem. Foran f.v..: Pauline Hall, Ernst Glaser. Foto: Ukjent/Nasjonalbiblioteket.

Biografier

Agnes Hvizdalek er improvisasjonsmusiker med stemme som hovedinstrument. Dedikasjonen til ny musikk og fascinasjon for den menneskelige stemmen kommer til  uttrykk i hennes abstrakte vokalmusikk. Hun jobber i et vidt spektrum av sjangre, fra jazz til støy og elektronisk dansemusikk til klassisk samtidsmusikk.

Bente Leiknes Thorsen er en norsk komponist utdannet ved Norges musikkhøgskole. Hun har skrevet soloverk og for kammerbesetninger og større besetninger. Som komponist arbeider hun særlig med verk som utfordrer komponistrollen og verkbegrepet.

Christian Blom er komponist. Han jobber med datastyrte, mekaniske instrumenter, elektronisk- og akustisk musikk. Bloms verker fokuserer ofte på det skjøre og skeive, ting som fungerer litt på tross av egen innretning. Blom er daglig leder ved Notam, norsk senter for teknologi i kunst og musikk.

Eirik Krokfjord (baryton) er utdannet ved Norges musikkhøgskole. Som konsertsolist har han jobbet med Oslo-Filharmonien, Accademia Bizantina, KORK, Det Norske Solistkor, Oslo Domkor og Ensemble Aksiom. Repertoaret strekker seg fra dramatisk opera til renessansemonodi, samt nyere musikk.

Ellen Ugelvik har som pianist fordypet seg i fremføring av samtidsmusikk og gir konserter som solist og kammermusiker over hele verden. I kategorien samtidsmusikk har hun vunnet Spellemannsprisen tre ganger, både som solist og kammermusiker. Hun er medlem av ensemblene asamisimasa og Jagerflygel. 

Ensemble Ernst er et norsk samtidsensemble etablert i 1996. Ensemblet består av rundt 20 medlemmer og ble startet med utgangspunkt i samtidsensemblet ved Norges Musikkhøgskole. Thomas Rimul har vært ensemblets dirigent siden starten, mens Øyvind Nyvoll er daglig leder.

Eva B. Landro (mezzosopran) har mastergrad i sang fra Norges Musikkhøgskole. Som solist har hun jobbet med bl.a. Barokkanerne, Trondheim Barokk, Ensemble Aksiom, KORK, Oslo Symfoniorkester, Det Norske Solistkor og Nidaros domkor, 

Georges Aperghis er en gresk komponist som hovedsakelig arbeider innen eksperimentell musikalsk teater. Aperghis studerte med Iannis Xenakis og grunnla musikk- og teaterfirmaet ATEM. 

Hans-Kristian Kjos Sørensen er en norsk musiker. Han spiller slagverk, perkusjon og melodiske slagverkinstrument som vibrafon, marimba og cimbalom og er aktiv innen klassisk og improvisert musikk. Sørensen er internasjonalt anerkjent for sin allsidige og kreative spillemåte, og har vunnet Spellemann i samtidsmusikk. 

Jan Erik Mikalsen er en norsk komponist innen samtidsmusikk. Mikalsen har hatt en rekke verk bestilt og fremført, blant annet av Oslo Filharmoniske orkester, Tokyo Filharmoniske orkester, Bergen filharmoniske orkester, Stavanger symfoniorkester, Oslo Sinfonietta, Tori Wrånes m.fl. 

Janne Berglund (sopran) har studert ved NMH, Det kongelige danske operaakademi og -musikkonservatorium. I 2005 vant hun 1. pris i den nasjonale finalen i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse. Berglunds arbeid inkluderer samtidsmusikk, kirkemusikk og operakonserter og -produksjoner. 

Jennifer Torrence er en Oslo-basert perkusjonist og utøver innen samtidsmusikk. Hun er for tiden stpendiat ved Norsk musikkhøgskole, hvor hun også underviser. Torrence er tidligere perkusjonist ved den Nordnorske Opera & Symfoniorkester og et tidligere medlem av red fish blue fish (USA).

Jon Harthug (tenor) er utdannet til sanger ved musikkhøgskolene i Oslo og Zürich. Som omskolert baryton, har han en dragning mot det lyrisk-dramatiske tenorfaget. Han har gjort komiske roller, samt transdisiplinære forestillinger i regi av Transiteatret Bergen, Rom for Dans og Lemur. 

Kåre Kolberg var en norsk komponist, organist og musikkritiker. Han tok opp spørsmålet om samtidsmusikkens rolle og funksjon i samfunnet og spilte dermed en viktig rolle i den musikk- og kulturpolitikk som ble utformet i 1970- og 1980-årene. Han var formann i Ny Musikk fra 1970-73 og aktiv i Kunstneraksjonen 1974.

Lene Grenager er komponist og cellist med utdanning fra Norges musikkhøgskole. Hun har skrevet verk for en rekke ensembler i inn- og utland i spennet fra solo til orkester. Som solist har bygget et materiale og en teknikk som utforsker celloens klanglige muligheter. Hun er medlem av improensemblene SPUNK og Lemur.

Pauline Hall var en markant person i norsk musikkliv i begynnelsen av det 20. århundre. Hun var med å stifte foreningen Ny Musikk, den norske seksjonen av ISCM i 1938, hvor hun var formann fra 1938 til 1961. Hun virket både som kritiker i Dagbladet og komponist.

Per Zanussi er en profilert bassist og bandleder innen jazz og improvisert musikk, og har turnert i store deler av verden. Som komponist har Zanussi gitt ut kritikerroste plater med egne ensembler, og med bl.a Bit 20, Trondheim Jazzorkester, Nils Petter Molvær/Bergen Big Band, Kitchen Orchestra og med teater- og danseproduksjoner.

Sofia Jernberg er en svensk/etiopisk sanger og komponist. En av hennes hovedinteresser som sanger er å utvikle stemmens instrumentale muligheter. Hun har gått en lang vei i arbeidet med såkalte split tones, toneløs sang og forvrengt vokal.

Tanja Orning er en profilert cellist og komponist innen samtidsmusikk og eksperimentell musikk. En rød tråd i Ornings musikalske praksis har vært tett samarbeid med komponister for å realisere nye verk. Hun spiller bl.a. med gruppene asamisimasa, BOA og Dr.Ox i tillegg til solo-prosjektet Cellotronics. 

Trond Reinholdtsen er en norsk komponist, utdannet ved NMH. Hans musikk har etterhvert utviklet seg i performative retninger der den rene musikken iblandes diverse ikke-musikalske uttrykk og essayistiske utlegninger, med fokus på kritiske undersøkelser av sjangeren og samtidsmusikkens institusjoner. 

Vinko Globokar er en fransk avantgarde-komponist og trombonist. Han er kjent for sin bruk av ukonvensjonelle og utvidede teknikker, som knytter han til samtidige komponister som Sciarrino og Lachenmann.

Øyvind Mæland er norsk komponist og pianist. Hans produksjon består hovedsakelig av kammermusikkverker, men han har også arbeidet med ensembler og utøvere som Stine Janvin Motland, Pinquins, Håkon Austbø, Aksiom, Oslo Strykekvartett og BIT20, Oslo Sinfonietta m.fl. 

17. september 2018, Oslo
17:30 - 23:00

Gratis inngang, med unntak av Ensemble Ernst (billetternyMusikks medlemmer får student-pris).

Reserver gratis billett

Facebook-event