nyMusikk Bergen presenterer:

nyMusikk Bergen 40 år

Program

28. september - Velkomstkonsert
Bergen Kjøtt. Dørene åpner 20.00

Tung støy og lett servering m/Kjetil Brandsdal, Mark Morgan, Gaute Granli.

29. september - Åpningskonsert: nyMusikk KRAPYL
Bergen Kjøtt kl. 18.00-19.00

Årets Krapyl-deltakere får framført sine verk av John Hegre (elektriske gitarer) og Owen Weaver (perkusjonist).

I tillegg er det flere urfremføringerverk framført av barn, skrevet av

Eva Pfitzenmaier
Knut Vaage
Marion Hestholm
Mikkel Åse (student)
Erik Håkon Halvorsen
Thorbjørn Heide Arnesen (student)
Else Olsen S.

Danseelevar frå Langhaugen vgs. v/Monica Reksten med eigen koreografi.

30. september - Kvartetten Butcher/Weston/Storesund/Knedal Andersen

Kvartetten er et norsk-britisk samarbeid som spilte sammen første gang under Blow Out-festivalen i Oslo, august 2017. Dette ble oppstarten for en ny kvartett.

John Butcher er opprinnelig utdannet Ph.D. i partikkelfysikk, men forlot karrieren innen akademia til fordel for improvisert musikk i 1982. Han har siden den gang etablert seg som en av de sentrale og definerende saksofonistene på den europeiske improvisasjonsscenen. Med en høyst idiosynkratisk stil, som kombinerer en ekstrem kontroll over alternative teknikker med en klanglig og romlig forståelse, har han klart å videreutvikle saksofonen både som lydkilde, solo- og ensembleinstrument. Han har et vidt spekter av samarbeid bak seg, blant annet med Derek Bailey, The EX, Christian Marclay og Otomo Yoshihide.  

Pianist Veryan Weston har lenge vært en framtredende musiker på den britiske improvisasjonsscenen. Han studerte komposisjon ved Goldsmith’s University i London, og har som komponist og utøver laget musikk til en rekke filmer, og visuelle/perfomative kunstutstillinger. Som improvisatør har han samarbeidet med blant annet Trevor Watts, Lol Coxhill og Phil Minton, og har vært en sentral pådriver for London Improvisers Orchestra.  

Øyvind Storesund er kanskje mest kjent som bassist for Kaizers Orchestra og Cloroform. Han har likevel alltid hatt en fot inne i eksperimentell- og improvisasjonsbasert musikk, med en stoisk ro og autoritet i sitt uttrykk. Han var lenge bassist i Frode Gjerstad trio, og har samarbeidet med Pauline Oliveros, Else Olsen S. og Mike Patton.  

Trommeslager Dag Erik Knedal Andersen har en mastergrad i improvisasjon fra jazzlinja i Trondheim og Norges Musikkhøgskole i Oslo. Han har de siste ti årene etablert seg som en sentral utøver av improvisert musikk i Skandinavia. Med et uttrykk basert på høy grad av interaksjon, kreativ og energisk anvendelse av både konvensjonelle og alternative teknikker, har han samarbeidet med blant annet Maja Ratkje, Alan Wilkinson og Kjetil Møster. 

1. oktober - SmalPrat: nyMusikk Bergens historie og refleksjoner over samtid og framtid.
Hordaland kunstsenter kl. 19.00

Gjester: Lorentz Reitan, Bjørnar Habbestad, Ruth Bakke m.fl.

2. oktober - Barth/Hjorthol/Åm: The Broken Vessel
BAS (Bergen arkitekhøgskole) kl. 19.00

Andreas Barth, Geir Hjorthol og Magnar Åm kom tidlegare i år ut med albumet the broken vessel(Ravello Records/Parma Recordings). Plata er spelt inn i «Propellhallen», ein tom fabrikkhall i Volda, med ein akustikk og ei atmosfære som sette sitt tydelege preg på musikken. Vi siterer frå teksten som følgjer utgivinga: “Metaphorically the building with all its scars could be seen as a broken vessel, left alone and non-productive. And this broken vessel even became the reflection of how our minds had to willingly enter into the nothingness of the creative moment, where we are left with nothing but what we are and what is around us, trying constantly to find a meaningful way into the next moment. This is true both as far as composition and improvisation concerns, maybe even living in general…”

Andreas Barth er ein erfaren perkusjonist som spelar i ulike sjangrar, og som kombinerer akustiske med elektroniske instrument. Geir Hjorthol er ein improviserane trompetist som likar å utforske ulike måtar å bruke instrumentet på. Magnar Åm er ein av våre fremste samtidskomponistar. Han har ein stor produksjon bak seg, seinast med urframføring av operaen Kimen, basert på Tarje Vesaas sin roman.  At han også er ein dyktig improviserande musikar, er kanskje mindre kjent. På konserten får vi høyre han på tangentinstrument og glasharpe. 

Ein greunnleggande motivasjon i samarbeidet til Barth, Hjorthol og Åm er å skape musikk i samtale med dei fysiske omgjevnadene. Denne gongen skjer det i siloen på Bergen arkitekthøgskole (BAS) i Sandviken, ein bygning med fleire spennande og klangrike rom, fordelt på ulike etasjar. 

3. oktober - Vreng og SmalPrat
Gimle kulturhus (Kong Oscars gate 18), kl.19.00

Vreng er serien hvor folkemusikk og samtidsmusikk møtes.

Del 1: Vreng SmalPrat 
Paneldabatt, hvor bla. Disse spørsmålene blir diskutert:
Folkemusikk og eksperimentell musikk – er begge deler samtidsmusikk?
Hvorfor er det ikke alltid stuerent i folkemusikkmiljøet å eksperimentere?
Har den eksperimentelle musikken enerett på eksperimentet?
Er folkemusikk egentlig samtidsmusikk?

Moderator: Benedicte Maurseth (hardingfelespiller og forfatter) og Eva Pfitzenmaier (sanger og komponist)
Med gjester fra folkemusikkmiljøet og samtidsmusikkmiljøet i panelet.

Del 2: Vreng-konsert
Thomas Lehn (syntesizere), Tizyana Bertoncini (fiolin), Anne Hytta (hardingfele), Rolf-Erik Nystrøm (saxofon)

4. oktober - Festkonsert
Gimle kulturhus (Kong Oscars gate 18), kl.19.00

Avslutningskosnert med urfremføring av to nye bestillingsverk av Ruth Bakke og Tor Anders Eri. 

Fremføres av nyMusikk Bergen-band:
Mari Galambos Grue, stemme
Owen Weaver, perkusjon
Jonas Flæmseter Hamre, saxofon
Amanda Alvheim Krüger, kontrabass
Tor Anders Eri, syntesizer og elektronikk
Else Olsen S., preparert piano