nyMusikk Bodø:

Tanja Orning og Seul Adore

En samtidsmusiker og en jazzkvartett utforsker temaet migrasjon.

Tanja Orning framfører 4 nye verk av 4 komponister som på ulike måter utforsker temaet migrasjon: V-formasjonen til trekkfugler, båtflyktninger, fuge, og piggtråd og ammunisjon. Musikk for cello, video og elektronikk.

Program
Therese Birkelund Ulvo:
Migration (2018)
Tanja Orning: Fuge X (2019)
Johannes Kreidler: The Wires (2016)
Kristine Tjøgersen: V (2018)

I Kristine Tjøgersens verk V er det V-formasjonen til trekkfugler og forholdet mellom menneske og natur, som danner grunnlaget for komposisjonen. Ved bruk av naturfilmer av gjess som flyr i plogformasjon har hun transkribert rytmiske mønstre fra gjessenes vingeslag, og brukt dette som materiale for stykket. Cellisten er plassert i spissen av en V-formasjon av høyttalere på scenen og transformeres i løpet av stykket fra cellist til fugl til cellist igjen. Tjøgersen har latt seg inspirere av Selma Lagerlöfs bok Nils Holgerssons forunderlige reise, der hovedpersonen reiser sammen med en flokk gjess som lærer ham å forstå naturen, dyr, mennesker - og seg selv. Therese Birkelund Ulvos Migration har geografiske punkter fra nyhetsstrømmen om båtflyktninger i middelhavet som utgangspunkt. Musikalsk materiale knyttes til bestemte posisjoner på kartet.

Tanja Ornings eget verk Fuge X henspiller på at ordet fuge slekter på det latinske ordet for å flykte (og vi finner det igjen i engelske «refugee»). En musikalsk fuge er en flerstemmig, polyfonisk form, hvor et tema går fra stemme til stemme. Begrepet brukes også i psykiatrien om hukommelsestap og flukt fra kjente omgivelser.

Den radikale tyske komponisten Johannes Kreidlers The Wires, skrevet for cello, video og elektronikk, er som en audiovisuell katalog over ulike typer piggtråd og ammunisjon.

Den ukonvensjonelle kvartetten Seul Adore med Joakim Rainer Petersen fra Bodø i spissen, møttes ved jazzlinja på NTNU i Trondheim for snart to år siden. I fjor holdt de en strålende debut på Dokkhuset i Trondheim, og har siden spilt flere konserter, blant annet på den legendariske jazzklubben Brötz i Göteborg. Kvartetten spiller improvisert musikk med teksturbaserte komposisjoner som rammeverk med en spennende bruk av klangfarger som kan trekkes tilbake til Morton Feldman og György Ligeti. Andre inspirasjonskilder er moderne jazzmusikere som Kris Davis og Paul Bley. Med to kontrabasser og til dels innslag av preparert piano får vi oppleve et unikt lydbilde med denne spennende unge kvartetten.

Med Joakim Rainer Petersen - piano, Georgia Wartel Collins - bass, Alf Høines - bass, og Wilhelm Westermann - trommer.

Tanja Orning er en cellist, komponist og musikkforsker aktiv innenfor samtidsmusikk og eksperimentell musikk. Etter studier i Oslo, London med William Pleeth og i USA, med Janos Starker (som Fulbrightstipendiat) var hun alternerende solocellist i Stavanger Symfoniorkester (1994-2000). Orning har realisert musikalske og tverrfaglige prosjekter som utøver og komponist,
alene og i ulike ensembler: Cellotronics (solo), asamisimasa (Spellemann 2012 og 2015), Kyberia duo, Ametri strykekvartett, Oslo Sinfonietta, Christian Wallumrød Ensemble, Boa trio, Dr. Ox duo, Wunderkammer og performancegruppen Mobile Homes. Orning har bestilt og urframført ca 100 nye verk av komponister i Norge og utlandet, bl.a. Simon Steen-Andersen, Natasha Barrett, Maja Ratkje, og Mathias Spahlinger. Orning arbeider som Post.doc ved NMH i tillegg til å være en aktiv utøver. Hun har opptrådt på festivaler som Darmstadt, Donaueschingen, HCMF, Ultima, Ultraschall, Wien Modern, Taktlos (Zürich) og Portland Jazzfestival. Orning har doktorgrad innen feltet oppføringspraksis fra Norges Musikkhøgskole (2014) hvor hun nå arbeider som postdoc. og underviser i samtidsmusikk og kuratering.

Konserten støttes av Norsk kulturråd og Nordnorsk jazzsenter.

29. mars 2019
Stormen Konserthus
19:00

Facebook-event