NOTAM og nyMusikk presenterer:

Curtis Roads

Den legendariske komponisten, forfatteren og dataprogrammereren Curtis Roads har vært en av de ledende skikkelsene innen computermusikken siden syttitallet. 12. og 15. desember spiller han i henholdsvis Oslo og Bergen. 

Curtis Roads.

Dr. Curtis Roads er professor i mediekunst og teknologi og er også assisterende direktør ved Senter for forskning innen elektronisk kunstteknologi (CREATE) ved Universitetet i California, Santa Barbara (UCSB). Han er komponist, forfatter og dataprogrammerer. Han lager elektronisk og elektroakustisk musikk og er spesialist på granulær- og pulsarsyntese. Han har laget programvarer som for eksempel PulsarGenerator og Creatovox. Siden 2004 har han forsket på en ny metode for lydanalyse som han kaller atomic decompositions – atomnedbrytninger.

Han har (blant flere) gitt ut bøkene Foundations of Computer Music, Composers and the Computer, The Music Machine, Representations of Musical Signals, Musical Signal Processing, Microsound, og The Computer Music Tutorial (1996, The MIT Press) som er den mestselgende boka i feltet gjennom tidene. Den siste boka hans er Composing Electronic Music: A New Aesthetic (2015, Oxford University Press – PDF her) og en revidert utgave av The Computer Music Tutorial er på trappene.

Roads studerte komposisjon og programmering i California og Paris. Mellom 1980 og ’86 var han forsker hos MIT. Han var med på å grunnlegge International Computer Music Association i 1980 og var redaktør av Computer Music Journal fra 1978-2000, og har forelest, holdt mesterklasser, organisert verksteder og sittet i juryer verden over, for eksempel på Harvard, CCMIX, Oberlin og Ars Electronica.

Konserten i Oslo er et samarbeid mellom NOTAM og nyMusikk. 

Konserten i Bergen er et samarbeid mellom Lydgalleriet, BEK, Notam, Pnek og nyMusikk Bergen.

12. desember
Kunstnernes Hus, Oslo
19:00

Kr 150/100 (medlemmer)
Kjøp billett
Facebook-event

15. desember
Lydgalleriet, Bergen
19:00

Kr 150/100 (medlem, student)
Kjøp billett

Facebook-event

«When the new instruments allow me to write music as I conceive it, taking the place of linear counterpoint, the movement of sound masses, of shifting planes, will be clearly perceived. When these sound masses collide, the phenomena of penetration or repulsion will seem to occur. Certain transmutations taking place on certain planes will seem to be projected onto other planes, moving at different speeds and at different angles. There will no longer be the old conception of melody or interplay of melodies. The entire work will be a melodic totality. The entire work will flow as a river flows.»

– Edgard Varèse (1924)