nyMusikk + Gamlebyen og Grønland menighet presenterer:

Grønland kirke 150 år:
NyNorsk Messingkvintett & Pinquins

Vår nabo Grønland kirke fyller 150 år, og nyMusikk inviterer i anledningen til konsert med slagverktrioen Pinquins og NyNorsk Messingkvintett.

Kveldens høydepunkt er urfremføringen av komponist Therese Birkelund Ulvos nye verk, skrevet spesielt for de to ensemblene og akkurat dette kirkerommet.

På programmet står Norgespremieren av James Tenneys klangmeditasjon Saxony med NyNorsk Messingkvintett, og det selvforklarende verket SKULPTUR av Eyvind Gulbrandsen for og med Pinquins

Foto: Daniel W. Kjellesvik.

PROGRAM
NyNorsk Messingkvintett:
James Tenney Saxony (1978)

Pinquins:
Eyvind Gulbrandsen SKULPTUR (2014)

Pinquins + NyNorsk Messingkvintett:
Therese Birkelund Ulvo The Elephant Bird (Urpremiere)

Digitalt delaysystem for «Saxony» utviklet av Bálint Laczkó.

NyNorsk Messingkvintett. Foto: Daniel W. Kjellesvik.

NyNorsk Messingkvintett (et. 2015) består av Erlend Aagaard-Nilsen, Jørgen Arnesen, Daniel Kjellesvik, Ingebjørg Bruket og Berger Iver Færder. De satser på ny musikk og sjangeroverskridende prosjekter, og har siden debuten urfremført hele 14 verk av bl.a. Erlend Skomsvoll, Ørjan Matre og Nils Henrik Asheim. Gjennom samarbeid med artister som Tora Augestad, Anders Eidsten Dahl, skuespiller Ivar Nergaard og kontratenor Sean Bell har de skapt seg et repertoar med et særegent lydbilde. NyNorsk Messingkvintett har gjestet Only Connect Festival Of Sound, BrassWind og Egil Hovland-festivalen. I 2019 skal de urfremføre nye verk av blant annet Marcus Paus og Therese Birkelund Ulvo og spille inn sin debutplate på LAWO Classics.

Pinquins. Foto: Anna-Julia Granberg, BLUNDERBUSS.

Pinquins er et grenseoverskridende og eksperimentelt ensemble med base i Oslo. Trioens hovedfokus er på samtidsmusikk, og deres målsetning er å utfordre publikum og utvide formatet de jobber innenfor. De jobber i tette samarbeid med komponister og utøvere innenfor samtidsmusikk så vel som andre sjangre. Med sitt svært visuelle repertoar og sin unike sceniske tilstedeværelse, har trioen gjort seg bemerket som et av de mest innovative, nyskapende og ledende ensemblene på den norske samtidsmusikkscenen. Pinquins består av Johanne Byhring, Ane Marthe Sørlien Holen og Sigrun Rogstad Gomnæs, alle med slagverk som sitt hovedinstrument. Trioen feiret 10-årsjubileum som ensemble i 2018.

Therese B. Ulvo. Foto: Daniel W. Kjellesvik.

Therese Birkelund Ulvo (f. 1982) er en av landets ledende unge komponister og er kjent for å arbeide i tett prosess med utøverne hun skriver for.Hun har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Guildhall School of Music and Drama i London. Hun blir beskrevet som en utøverkomponist: Hun arbeider med mennesket, i stedet for et instrument, i tett prosess med utøverne hun skriver for. Musikken er inspirert av andre kunstfelt, som film, tekst og lydkunst. Hun har et nært forhold til norsk tradisjonsmusikk, der man kan finne både det mikrotonale, det rapsodiske og åpne former. I tillegg til sitt virke som komponist er hun aktiv i mange verv og roller i kulturlivet, blant annet som plateprodusent. Ulvo har siden 2014 hatt den kunstneriske ledelsen for Hardanger Musikkfest sammen med Tora Augestad. Hun er også festivalsjef for Nordic Music Days som i 2019 arrangeres i Bodø. 

The Elephant Bird (Urpremiere). Elefantfuglene var en gang et vanlig syn på Madagaskar. De veide minst et halvt tonn, var rundt 3m høye og la gigantiske egg, som var større enn dinosaurenes. Fuglene hadde massive bein, klør og lange, kraftige nakker. Elefantfuglen døde ut for tusen år siden og fikk navnet sitt fra Marco Polos tekster. Like etter at fugler ble til, mistet noen arter sin evne til å fly. Hvorfor skjedde dette?

Da musikerne ble plassert rundt i det vakre rommet i Grønland kirke fikk meg til å tenke på den største fuglen som noen gang hadde levd. Alle musikerne står vendt mot midten av rommet, og noe skjer der. Alle lydene har et møtepunkt, og noen ganger prøver de å fly - men de kan ikke. De gjør det nesten - men de er for store. For tunge. De kan flakse, men kommer seg aldri helt opp fra bakken.

Grønland kirke har en fantastisk akustikk, og det er et rom å bremse ned i. Det musikalske materialet trenger tid til å flakse rundt i rommet og bygge en sterk skapning i midten. Siden musikerne ikke kan se hverandre, brukes det spesielle signaler og hint til å kontrollere timingen og følelsen.

Eyvind Gulbrandsen (f. 1977) er en norsk komponist, utdannet fra det jyske Musikkonservatorium i Aarhus, Danmark. Han har i de senere år arbeidet utelukkende med workshopformen, i tett samarbeid med musikerne, i arbeid med nye verk. Hans arbeidsmetoder minner derfor mer om instruksjon, hvor guidet improvisasjon, samtaler og eksperimenter leder frem til stykker som er musikernes egne, og som ofte er fleksible og foranderlige, men alltid tydelige i sin estetikk og uttrykk. Gulbrandsen er bosatt på Ærø i Danmark og har sitt kunstneriske virke hovedsakelig i Norden og Storbritannia. Han underviser også på Musikkonservatoriet i Aalborg. 

SKULPTUR (2014) er en installasjon skrevet for Pinquins. Guldbrandsens ønske var å lage et instrumentarium til trioen, hvor de kunne gå på oppdagelse i improvisasjons-muligheteneSKULPTURga dem. Til stykkets uroppførelse i 2014 fremstod verket som et planlagt forløp, hvor komponist og trio hadde kommet frem til innhold og form gjennom felles workshops, med med en viss grad av frihet. Senere har SKULPTURutviklet seg sammen med Pinquins. Guldbrandsen oppfordrer til å forestille seg “komposisjonen” i verket som en lekeplass, hvor noen muligheter for utfoldelse er gitt, lene seg tilbake og se hva Pinquins finner på denne gang. 

James Tenney. Foto: Rick McGinnis.

James Tenney (1934-2006) var en innflytelsesrik amerikansk komponist, musikkforsker og pianist. Han var en pionér innen elektronikk og datamusikk og gjorde tidlige musikalske bidrag innen lydsyntese, algoritme-komposisjon, spektralmusikk, mikrotonal musikk og stemmesystemer. Han har skrevet verk for en rekke medier, både instrumentelle og elektroniske, mange med alternative stemmesystemer. Han var også aktiv i Fluxus-bevegelsen på 60-tallet. Blant hans lærere og mentorer finner vi Eduard Steuermann, Chou Wen-Chung, Edgard Varèse, Harry Partch og John Cage. Tenney var medstifter og dirigent i Tone Roads Chamber Ensemble i New York (1963-70).

Saxony (1978) er et verk skrevet for en klangkropp med mest mulig samstemt lyd, og finnes i ulike utgaver, for strykere, saksofoner og messinginstrumenter. Tenney bruker en kombinasjon av akustiske og elektroniske hjelpemiddel for å løfte frem klangkombinasjoner basert på overtonerekker. Langsomt og forsiktig forsterker og tydeliggjør dette hvordan menneskets øre responderer på visse kombinasjoner av toner, slik at publikum selv fyller ut klangbildet med frekvenser som ikke egentlig klinger i rommet. Verket er ikke notert i en streng form, men blir snarere gitt til utøverne som en ramme de bruker for en strukturert improvisasjon. 

2. mars 2019
Grønland kirke
20:00 

Dørene åpner 19:00
Adresse: Grønlandsleiret 34, Oslo

Inngang:
kr 200 (ordinær)
kr 175 (student)
kr 150 (medlem nyMusikk)
kr 400 (Få 1, betal for 2)
Gratis for barn t.o.m. 15 år 
KJØP BILLETT HER

Facebook-event

KJØP 2, FÅ 1 - En av målsetningene ved Grønland kirkes jubileumskonserter er at flest mulig skal kunne delta. Det inkluderer også de som vanligvis ikke har anledning til å delta. Du kan kjøpe 2 billetter, hvor den ene gies til en som menigheten føler har behov for en billett.