Kløster #1

Kløster er en serie med samarbeid mellom nyMusikk og andre aktører i hovedstadens kulturliv.

Først ut er et kammermusikkprogram med solister fra Oslo-Filharmonien kombinert med elektronisk musikk, presentert i Marmorsalen på Sentralen.

Programmet spenner fra urframføringer av Asbjørn Schaathun og Terje Viken til klassikere av Arne Nordheim og George Crumb, via dagsfersk elektronisk musikk av Jérôme Noetinger og Natasha Barrett.

PROGRAM
Arne Nordheim
Solitaire (1968) for tape
George Crumb Madrigals Book I (1965) for sopran, kontrabass, perkusjon 
Jérôme Noetinger Untitled (urpremiere) live prosessering, Revox B77

- pause -

Terje Viken Fragments from Cold (urpremiere) for fløyter og elektronikk
Asbjørn Schaathun A Little Larger Than the Entire Universe (urpremiere) for sopran, contrabass, perkusjon
Natasha Barrett Reality and Secrets II (2010) for flerkanals elektroakustikk

Besetning:
Helen Benson, fløyte
Dan Styffe, kontrabass
Terje Viken, slagverk
Elisabeth Holmertz, sang 

Jérôme Noetinger. Foto: Laurent Orseau.

Jérôme Noetinger (f. 1966, Marseille) er en fransk improvisator og komponist innen elektroakustisk musikk. Han studerte elektroakustisk musikk under Xavier Garcia fra 1986-1988 ved COREAM i Fontaine. Fra 1987 til 2018 var han direktør for Metamkine, en ideell organisasjon dedikert til distribusjon av improvisert og elektroakustisk musikk, som opererer med en online postordrekatalog. I sitt arbeid bruker han ofte båndopptakeren Revox B77 og magnetbånd, analoge synthesizere, miksebord, høyttalere, mikrofoner, ulike elektroniske husholdningsartikler og hjemmelagde elektroniske instrumenter.

Natasha Barrett (f. 1972, Norwich) er en engelsk komponist basert i Norge, spesialisert på akusmatisk og elektroakustisk komposisjon, lydinstallasjoner og interaktiv kunst. Hun har også jobbet med teater, store utendørs-produksjoner og lydmiljøer for utstillinger. De romlig-musikalske mulighetene i lyd står sentralt i hennes arbeid, og i de siste ti årene har dette medført forskning på og bruk av ambisoni, akustikk og 3D-lyd. Verkene hennes har blitt bestilt og spilt over hele verden, og hun har mottatt flere priser og stipend, inkludert Nordisk råds musikkpris i 2006. 

Asbjørn Schaathun (f. 1961) er en norsk komponist som arbeider mye med computerassistert komposisjon. Han fikk sin utdannelse ved Norges musikkhøgskole og Royal College of Music i London, og studerte og arbeidet videre ved IRCAM i Paris. Schaathun stiftet Musikkhøgskolens Samtidsensemble og i 1986 samtidsmusikkensemblet Oslo Sinfonietta. Han var leder for Norsk Komponistforening i perioden 2006-2012. Fra 2013 har han vært professor i komposisjon ved Norges musikkhøgskole. I 2008 ble han tildelt Lindemanprisen «for sin betydningsfulle innsats for norsk musikkliv.

Terje Viken (f. 1968) er en norsk perkusjonist og komponist. Han har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole og var slagverker i Bergen Filharmoniske Orkester fra 1991-1996. I 1996 ble han ansatt som perkusjonist i Oslo-Filharmonien. Som komponist har han bl.a. presentert egne verk på kammerkonsert i Ridehuset og på Hydros nyttårskonsert. Han har også skrevet verket Glimpses for Ultimafestivalen og musikk for klarinett, vokalsolist og tape, slagverk og ensemble.

Arne Nordheim rett før urfremførelsen av Solitaire, Høvikodden, 1968. Foto HOK-arkiv.

Arne Nordheim (1931-2010) var en norsk komponist og musikkritiker. I perioden 1948–51 studerte han ved Musikkonservatoriet i Oslo. Han har blitt stående som den viktigste pioneren i norsk elektroakustisk musikk. I 1960-årene begynte han å interessere seg for elektronikken, og etter et opphold i Warszawa ved Studio Eksperymentalne ble eksperimentering med elektroniske virkemidler viktig for han. Solitaire er et av hans mest kjente elektroniske verk, som fikk sin urfremførelse på åpningen av Henie Onstad Kunstsenter i 1968. Nordheim var formann i Ny Musikk fra 1964-66.

George Crumb (f. 1929) er en amerikansk komponist innen moderne klassisk- og avant garde-musikk. Han er kjent for å utforske uvanlige klangflater, alternative former for notasjon, og utvidede instrument- og vokalteknikker. Flere av Crumbs verk, inkludert de fire bøkene med madrigaler han skrev på slutten av 1960-tallet, er satt til tekster av Federico García Lorca. Crumb har vunnet flere Grammy og Pulitzer-priser, og fortsetter å komponere nye verk.

Oslo-Filharmonien er et internasjonalt anerkjent symfoniorkester med over 100 musikere og en nesten 100 år lang historie. De spiller årlig ca. 60-70 konserter i Oslo, hovedsakelig i Oslo Konserthus, men også på en rekke andre andre arenaer i byen. Orkestret spiller musikk innenfor et bredt repertoar, ofte med internasjonalt kjente solister og dirigenter, og drar også på turneer i inn- og utland. Oslo-Filharmonien har 108 fast ansatte musikere og en administrasjon på 20. Vasily Petrenko er sjefdirigent og har kontrakt med orkesteret fram til sesongen 2019-20, når orkestret fyller 100 år.

15. mars 2019
Marmorsalen, Sentralen
20:00 

Dørene åpner 19:30

KJØP BILLETT
Inngang:
kr 200 (ordinær)
kr 175 (student/honnør)
kr 150 (nyMusikk-medlem, OFO-abonnent)

Facebook-event