nyMusikk og Henie Onstad Kunstsenter presenterer:

Lene Grenager
Ensemble Zwischentöne
Jon Wesseltoft

I forbindelse med Bjarne Melgaard og Leonard Rickhard-utstillingen presenterer nyMusikk og Henie Onstad Kunstsenter en stor konsertdag på Høvikodden.

Den norske cellisten og komponisten Lene Grenager har skrevet et helt nytt bestillingsverk inspirert av Leonard Rickhards malerier - reconstruction / landscape with machines, som vil bli fremført av det verdenskjente tyske Ensemble Zwischentöne. Konserten starter kl. 14 i Studio.

Den norske lydkunstneren Jon Wesseltoft, som tidligere har jobbet sammen med Bjarne Melgaard, spiller en eksklusiv konsert inne i Melgaards utstilling. Ved fremførelsen denne dagen bruker han computer og tapes. Konserten begynner kl. 15 i utstillingen.

Ensemble Zwischentöne.

Lene Grenager om stykket:

reconstruction / landscape with machines
Work for Ensemble Zwischentöne, sampler and an orchestra of sewing machines.

Leonard Rickhards work consists mainly of dense birch forests, building sites and vast arrays of machinery combined with detailed renderings of machine parts and model fragments, all in a carefully calculated mathematical perspective. His paintings are quiet and motionless. Time has come to a halt and there are seldom human figures interacting. The machines and the surrounding nature are sort of measuring each other in a silent stand still before or after an industrial take over.

My work for Zwischentöne deals with a scenario true for many small industries and towns in Norway. The stand still of machines has left small towns and communities quiet and robbed of their former identities as producers of shoes, cloth and paper. The reason for this is always money. New machines and good working conditions create products that have a high quality but are too expensive in a global market.

My work comprises sounds from the textile industry: both an imagined soundscape of a factory environment, real samples of industrial sounds and live sound from an orchestra of sewing machines.

Lene Grenager. Foto: Gjertrud Pedersen.

Ensemble Zwischentöne ble grunnlagt av komponisten Peter Ablinger i 1988 i Berlin, og ledes i dag av Bill Dietz. Helt siden starten har ensemblet bestått av en blanding av profesjonelle og semi-profesjonelle musikere, selv ikke-musikere. Denne bevisste blandingen var tenkt som en mekanisme for å unngå fallgruvene i konservatorieopplæring - ensemblet er opptatt av å utforske hva virtousitet betyr - og hele tiden sette spørsmål ved hvor grenser går. Zwischentöne har premiert verk av bl.a. 

Lene Grenager er komponist og cellist og har sin utdanning fra Norges musikkhøgskole. Hun har hatt bestillinger fra bl.a. Cikada, Oslo Filharmonien, Trondheim symfoniorkester, Bodø Sinfonietta, Huddersfield CMF og Affinis ensemble. Hun har hatt portrettkonserter på Ultima-festivalen, Borealis festivalen og Ilios. Grenager er opptatt av at musikernes egne stemmer og valg skal prege verkene hennes samtidig som verkets kjerne er klart definert fra hennes hånd. Dette har ført til stor variasjon i notasjonsteknikker og detaljrikdom i de forskjellige partiturene. Hun turnerer ekstensivt i hele verden med improvisasjonsgruppene SPUNK, Lemur og i duo med Sofia Jernberg. Grenager har blitt tildelt 5-årig arbeidstipend (2009-2013) fra Statens Kunstnerstipend og har tidligere fått bl.a. et 3-årig arbeidstipend for yngre kunstnere i (2002-2004). I 2002 mottok hun de unges Lindemanpris.

Jon Wesseltoft er en improvisatør, lydkunstner og komponist bosatt i Oslo. Han har vært aktiv siden siste del av 90-tallet som soloartist og i en rekke forskjellige prosjekter innen langforms-musikk, støy, metall, improvisasjon, lydkunst og drone.

Henie Onstad Kunstsenter
10. mai
14:00

Gratis ved kjøp av museumsbillett (kr 80/50).

Støttet av Norsk Kulturråd og Goethe-Institut Norge.

Facebook-event