nyMusikk og Nasjonalmuseet presenterer:
Ny musikk for gammelt instrument

Renessanseinstrumentet viola d’amore står i sentrum når nyMusikk arrangerer konsert i forbindelse med Nasjonalgalleriets utstilling Avtrykk: Tresnitt fra fem århundrer, i samarbeid med Nasjonalmuseet. 

Utstillingen viser hvordan den gamle og enkle trykketeknikken tresnitt har fått ny aktualitet i dagens digitale kunstverden og hvordan yngre kunstnere i større grad vender tilbake til eldre kunstteknikker.

På samme måte har fire unge komponister latt seg inspirere av det gamle strykeinstrumentet viola d’amore til å skape nye moderne verk, som fremføres av den italienske musikeren Marco Fusi

Marco Fusi. Foto: Veera Vehkasalo.

Viola d'amore var et mye brukt strykeinstrument i renessansen og barokken, men etter at de moderne strykeinstrumentene vokste i popularitet på 1600- og 1700-tallet, forsvant den gradvis fra repertoaret. 

Som hardingfelen, har viola d'amore resonansstrenger, bare mange flere. Den har vanligvis seks til sju strenger og like mange resonansstrenger, men ingen standardisert stemming. Det finnes noe åpent, ubestemt og fantasieggende over viola d’amoren, og dette har gitt de fire komponistene Johan Svensson, Ylva Lund Bergner, Axel Rudebeck og Øyvind Mæland mulighet og inspirasjon til å «bygge hvert sitt instrument». 

Et samarbeid mellom nyMusikk, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Det italienske kulturinstitutt i Oslo. Støttet av Norsk kulturråd, Det italienske kulturinstituttet og Nordisk kulturfond.

Johan Svensson.

Marco Fusi er fiolinist og komponist. Han har opptrådt med dirigenter og solister som Pierre Boulez, Lorin Maazel Peter Eötvös og Susanna Mälkki, og samarbeidet med Ensemble Linea, Interface, Phoneix og Ecce m.fl. Hans «complete recordings» av John Cages Freeman Etudes ble utgitt av Stradivarius. Fusis aktuelle prosjekt fokuserer på viola d'amore og elektronikk. 

Axel Rudebeck studerte komposisjon ved Göteborgs universitet. Han skriver primært kammermusikk, men også musikk for strykekvartetter og sinoniettaer. Rudebeck har laget elektronisk musikk for dans og spilt i ulike konstellasjoner. 

Johan Svensson er en svensk komponist som arbeider i feltet mellom akustisk og elektronisk musikk og skriver både soloverk og for symfoniorkester, med fokus på kammermusikk. Han er kunstnerisk leder for, og en av grunnleggerne av, ensemblet Mimitabu. 

Ylva Lund Bergner er en svensk komponist som har jobbet med flere kjente ensembler som det svenske radiokor, SAMI-sinfonietta, Interface og Aalborgs symfoniorkester. Nylig vant hun den spanske komposisjonskonkurransen Francisco Escuderi og fikk et 3-årig arbeidsstipend fra det danske kulturrådet.

Øyvind Mæland studerte komposisjon i lære hos Olav Anton Thommessen, Ivar Frounberg og Henrik Hellstenius. Hans produksjon består hovedsakelig av kammer- og ensembleverker, og han har jobbet med musikere og ensembler som Stine Janvin Motland, Pinquins, Kairos quartet, Bit20 og Oslo Sinfonietta. I 2013 avsluttet han operaen Ad undas - Solaris Korrigert, som ble satt opp på Den Norske Opera.

Nasjonalgalleriet
22. november
15:00

Gratis med museumsbillett (100/50 kr).
Gratis omvisning i utstillingen kl 14:00.

Konserten varer 45 min.

Facebook-event.

Støttet av: