Periferien #6:
Ketil Haugsand + Danielle Dahl

Ketil Haugsand er Norges cembalo-nestor og internasjonalt anerkjent utøver av barokkmusikk. På Periferien vil han spille et program satt sammen av musikk av Johann Sebastian Bach, Georg Böhm og Didrik Buxtehude.

Danielle Dahl er både komponist og saksofonist, men vil på Periferien spille et improvisert sett på tre gamle synthesizere; en Buchla Music Easel fra 1972, en Arp Axxe fra 1973 og en Roland SH-101 fra 1982, som hver har sin egen personlighet og historie.

Billetter:

Pris per konsert: kr 150 /100 (stud./medl. nyMusikk). Billettsalg på billettservice.no samt i døren på konsertdagen (vi har kortterminal)

-

KETIL HAUGSAND, professor emeritus ved musikkhøgskolen i Köln, regnes blant vår tids betydelige cembalister og tidligmusikkspersonligheter. Haugsand har opptrådt ved prestisjetunge festivaler i Europa, U.S.A., Israel, Japan og Korea både som solist, i kammermusikalsk sammenheng og som leder av Norsk Barokkorkester Stavanger Symfoniorkester, Lyra Baroque Orchestra, the Arte Real Ensemble og ved Komischer Oper Berlin.
Hans CD-innspillinger med verker av Johann Sebastian Bach, Jean-Babtiste Antoine Forqueray, Jean-Philippe Rameau, Louis Marchand, Carlos Seixas, João Sousa Carvalho og andre, for Simax Classics, Virgin Veritas og Linn Records har tiltrukket seg stor internasjonal oppmerksomhet.
Haugsand studerte med Gustav Leonhardt ved konservatoriet i Amsterdam og ble i 1975 tildelt den høythengende "prix d'exellence". Han er også prisbelønt ved internasjonale konkurranser for cembalister i Paris og Brugge.
Med sin lange erfaring som lærer, har Haugsand vært meget etterspurt internasjonalt, også som jurymedlem ved cembalokonkurranser i bl.a. Leipzig og Brugge, men hans personlige årlige higlight er stadig, etter femogtredve år, Ringve Internasjonale Sommerkurs i Tidligmusikk ved Sund Folkehøgskole, Inderøy, hvor han selv vokste opp.


DANIELLE DAHL (b. 1989)
i'm a norwegian composer, performer and improviser currently situated in copenhagen, denmark. in my solo work and compositions i am currently exploring psychoacoustic phenomenas, noise and developing extended techniques for playing very high pitched sounds. i'm also interested in more conceptual ways of addressing the classical concert situation, be it giving up my own control of the piece to a computer, focus fatigue, or the playing of a van-halen riff for a very long time.

my music is often quiet (or very loud, it’s kind of the same thing) and is developed and played over long stretches of time with few elements. as blaise pascal says: «all of man’s problems come from his inability to sit quietly in a room alone». so i’m working on that. you can see a list of future and past pieces under «works».

currently i’m working on commissions for the chamber ensemble aksiom and the guitar duo view from nowhere. the latter with hexaphonic pick-ups by paul rubenstein and a lot of amplifiers. my works has been performed at nordic music days, scandinavian saxophone festival and musikprotokoll, by, among others, snim (aut), rudolf bjørnerem (no) and scenatet (dk).

i play saxophone and ewi in the freejazz/noise trio tigers mind, acoustic drones with daniel lercher (aut), as well as ring modulated piano, sine waves and keyboards in lumpy space princess, a sort of experimental space folk band, and also sacrilegious, poppy tekno in dirty nun tekno crew.

as a saxophonist and improviser i’ve worked with, among others: niklas adam, paul lovens, susanna gartmayer, agnes hvizdalek, kresten osgood, mattin, jim denley, anders vestergaard, henrik nørstebø.

Sentralen
30. august
19:00

Billetter:
kr 150 /100 (stud./medl. nyMusikk).
Kjøpes i døren på konsertdagen (vi har kortterminal)

Dørene åpner 18:30

Facebook-event