nyMusikk presenterer:

TEIP

En fire-dagers mikrofestival om og med analog teip

I dag består elektronisk musikk av digitale filer, nuller og enere som deles, kjøpes og selges med et sveip. Før den digitale revolusjonen ble elektronisk musikk derimot produsert på og for tunge og trege maskiner som lagret lyd på tynne magnetbånd. 

Atle Selnes Nielsens installasjon Flam III vil stilles ut på nyMusikk 10. - 13. oktober.

TEIP hyller gammel og ny musikk for dette formatet gjennom å presentere tre av feltets pionerer: Annea Lockwood, Annette Vande Gorne og Françoise Barrière. Lockwood ble sist spilt i Norge i 1979, mens Vande Gornes og Barrières musikk ble fremført av NICEM på 90-tallet. Det blir også et dypdykk i nyMusikks eget lydbåndarkiv, restaurert av Ernst van der Loo som er teknisk ansvarlig for festivalen.

Opp mot disse verkene vises blodfersk musikk av Valerio Tricoli, Håvard Volden, Magnus Bugge og Laura Marie Rueslåtten. Gjennom perioden vises også en installasjon av lydkunstner Atle Selnes Nielsen.

TEIP er kuratert av nyMusikks kunstneriske leder Bjørnar Habbestad og vises i sin helhet i nyMusikks lokaler i Platous gate 18.

Annea Lockwood. Foto: Nicole Tavenner. Lockwoods musikk spilles av på analog teip hos nyMusikk.

Program

Onsdag 10. oktober
ÅPNINGSKONSERT + INSTALLASJON
Festivalåpning: konserter med Valerio Tricoli og Magnus Bugge + Laura Marie Rueslåtten + installasjonen «Flam III» av Atle Selnes Nielsen
19:00 nyMusikk, 150/100 (medlemspris). Kjøp billett. Dørene åpner 18:30

11. – 13. oktober 
INSTALLASJON
«Flam III» av Atle Selnes Nielsen
13:00 – 18:00 (15:00 lørdag) nyMusikk, gratis inngang

11. – 13. oktober 
LYTTESESJONER
Verk av Annea Lockwood og Else Marie Pade, samt musikk fra nyMusikks teiparkiv  spilles av i utstillingen
13:00 og 17:00 (kun 13:00 lørdag) nyMusikk, gratis inngang

11. oktober kl. 13:00 - nyMusikk arkiv: Ernst van der Loo/Knut Wiggen/Ronald Phillippi/Åse Hedstrøm
11. oktober kl. 17:00 - Else Marie Pade: Symphonie Magnétophonique (erstatter Barrière)
12. oktober kl. 13:00 - Else Marie Pade: Symphonie Magnétophonique (erstatter Barrière)
12. oktober kl. 17:00 - nyMusikk arkiv: Ernst van der Loo/Knut Wiggen/Ronald Phillippi/Åse Hedstrøm
13. oktober kl. 13:00 - Annea Lockwood: Tiger Balm

Lørdag 13. oktober 
WORKSHOP
Med Annette Vande Gorne
12:00 – 16:00 Notam
Påmelding og info

Lørdag 13. oktober 
AVSLUTNINGSKONSERT
Håvard Volden + Annette Vande Gorne
20:00 nyMusikk, kr 150/100 (medlemspris). Kjøp billett. Dørene åpner 19:30
Volden er aktuell med det nye albumet «Space Happy» (SOFA).

TEIP. Musikk laget med og for teip har utviklet seg langs linjer fra ulike skoler, forbundet med ulike byer og studioer. Konkretmusikken har rot i Pierre Schaeffer sitt arbeid i Paris, der han startet å komponere og bearbeide lydopptak av konkrete hendelser og handlinger, satt sammen i en montasjeform.

Parallelt utviklet det seg en Elektronisk musikk i Køln, der bla. Karlheinz Stockhausen var sentral i arbeidet med å generere lyd syntetisk, ved hjelp av oscillatorer og filter. Felles for begge tradisjonene var at båndspillere utgjorde kjernen i komposisjonsvirket.

En tredje linje er det som seinere skulle bli kalt musique mixte, en blandingsmusikk, for akustiske instrumenter i dialog med elektronikk. Et svært tidlig eksempel her er italieneren Bruno Maderna. Ettersom teknologien utviklet seg, har prosesser som før trengte et helt studio blitt erstattet av datamaskiner og til slutt laptopper i det som i dag gjerne blir kalt live-elektornikk. Parallelt med at det har blitt lettere og lettere å produsere elektronisk musikk digitalt, har enkelte pionerer som Jerome Noetinger og Lionel Marchetti flyttet teipmaskinen opp på scenen, og gjort redigerings- og opptaksteknologi til et instrument i seg selv.

Det blir workshop med Annette Vande Gorne på Notam 13. oktober. Foto: Didier Allard.

Om installasjonen:
Flam lll (2017) - Atle Selnes Nielsen

En «flam» er en trommeøvelse som består av to enkle slag som treffer nesten samtidig – det første noe svakere enn det siste – spilt med vekslende hender. Det vil da oppfattes som et større/bredere slag mot trommen. Fonetisk kan selve ordet også minne om trommelyden. Ordet kan også bety bedrag, hån og spøk i amerikansk gatespråk. Serien av installasjoner med denne tittelen består alle av enten hermetikkbokser eller oljefat der de akustiske, elektroakustiske og metaforiske kvalitetene de byr på utforskes og kan oppleves i sanntid, eller som en representasjon gjennom bunnen av fatet/boksen som høyttalerens membran. 

Flam lll består av et oljefat som er delt i to. En knokkel hamrer på den ene delen samtidig som et opptak av den samme lyden spilles av fra en båndspiller og ut gjennom den andre delen.  

Atle Selnes Nielsens installasjon Flam III vil stilles ut på nyMusikk 10. - 13. oktober.

Om nyMusikks teiparkiv:

Startpunktet for konsertprogrammet nyMusikkArkiv var en ryddeøkt på foreningens loft, der en kasse med lydbånd ble tatt fram i lyset for nærmere inspeksjon. Materialet stammet fra et langt strekk i organisasjonens historie, fra 1955 til 1991, og inneholdt dokumentasjonsopptak, promoteringsmateriale, elektrofoniske stykker og master-teiper for CD-produksjon. I samarbeid med komponist og teip-tekniker Ernst van der Loo, satte nyMusikks kunstneriske leder Bjørnar Habbestad sammen et program basert på utdrag og fragmenter fra denne historien, med musikk av Knut Wiggen, Ronald Philippi og Åse Hedstrøm. Ernst van der Loos egen kunstneriske behandling av dette materialet resulterte også i et helt nytt stykke.

På et bemerkelsesverdig vis knyttes programmet sammen, over generasjoner og landegrenser, til dagens virksomhet. Knut Wiggen, en pionér innen norsk elektronisk musikk, er representert med et stykke for instrumentalkvartett, fremført i 1956 i Paris. Wiggen var sentral i opprettelsen av elektronmusikkstudioet EMS, der Åse Hedstrøm skulle lage teip-delen av sitt stykke Through 25 år senere. Philippis verk Konstruktie IV er laget i Sonologi-studioet i Haag, der Ernst van der Loo senere studerte med Kees Tazelaar, en av Philippis medstudenter. For å slutte sirkelen kan det legges til at Åse Hedstrøm studerte elektroakustisk komposisjon ved Sonologi-instituttet, få år før det flyttet fra Utrecht til Haag.
 

Håvard Volden spiller på avslutningskonserten. Foto: Lasse Marhaug.

Annea Lockwood (1939) er en New Zealand-født amerikansk komponist kjent for å utforske naturlige akustiske lyder i arbeid med teip-musikk, lydkunst og installasjoner. På 60-tallet brukte hun ukonvensjonelle instrumenter i sine komposisjoner, som glassrør i «Glass Concert». Mens hun inkluderte Fluxus-inspirert performance på 70-tallet, som innebar bl.a. å brenne og drukne pianoer i serien «Piano Transplants». Lockwood underviser i dag i elektronisk musikk og komposisjon på Vassar College.

Annette Vande Gorne (1946) er en belgisk komponist innen elektroakustisk musikk og en veteran i det elektroniske musikkmiljøet. Hun studerte komposisjon med Pierre Schaeffer i Paris etter møter med den akusmatiske musikken til pionérer som Pierre Henry og François Bayle. Hun er spilt over hele verden og er en spesialist i bruk av akusmonium, høyttalerorkester med over 70 ulike høyttalere.

Françoise Barrière (1944) er en fransk komponist og pianist. Sammen med Christian Clozier grunnla hun International Institute of Electroacoustic Music of Bourges i 1970, kjent for å lage elektroakustiske instrumenter til kringkasting, undervisning og fremføring. Barrière skriver både for elektroakustisk og blandet media. Hun er grunnlegger og president (siden 20015) av International Confederation of Electroacoustic Music (ICEM)

Atle Selnes Nielsen (1978) er en norsk kunstner fra Fræna i Møre og Romsdal. Han har hele veien arbeidet med lyd som utgangspunkt for å konstruere kinetiske installasjoner. Han skrur, sveiser, limer og lodder sammen mange ulike materialer og gjenstander som settes i bevegelse av vann, trykkluft eller motorer. Installasjonene er som regel rendyrket analoge i sin oppbygning. To gjengangere i kunstnerskapet er bruken av lydbånd - gjerne i en form for båndekkomaskiner – og utforskningen av feedbacklyder.

Håvard Volden (1980) er en norsk eksperimentell gitarist fra Trondheim, basert i Oslo. Han er kjent for sitt samarbeid med Jenny Hval, og det instrumentelle støyrockjazz-bandet Moon Relay. Han er også en del av den svensk/norske elektroakustiske trioen Muddersten og en duo med den italienske perkusjonisten Carlo Costa. 

Laura Marie Rueslåtten (1984) er utdannet klokkenist ved Den skandinaviske klokkenistskole i Løgumkloster i Sønderjylland, Danmark. Hun er klokkenist ved Oslo Rådhus og Uranienborg kirke. Rueslåtten har klassisk bakgrunn, men har samtidsmusikk som hovedfokus. Hun jobber med 3D lyd i forbindelse med performance og scenekunst, og spiller i ensemblet The Touchables. 

Magnus Bugge (1988) er en komponist og kunstner som jobber med lyd og audio i rekke kunstneriske situasjoner. Han eksperimenterer med lyd i tid og rom ved hjelp av analog og digital syntese, lydbåndteknikker, generative og algoritmiske systemer, eksperimentell sekvensering og sonifisering. Bugge er del av duoen Bilayer med Hilde Marie Holsen og jobber bl.a. i scenekunstgruppen Verdensteatret.

Valerio Tricoli (1977) er en komponist og utøver av elektroakustisk musikk. I flere tiår har hans hovedinstrument vært en Revox77 båndspiller, brukt som et fullstendig analogt redskap for live sampling og sanntids transformasjon, redigering og miksing. Tricoli arbeider jevnlig med en lang rekke musikere og komponister som Thomas Ankersmit, Antoine Chessex, Werner Dafeldecker, Anthony Pateras og Robert Piotrowicz.

Ernst van der Loo er en nederlandsk komponist, utøver og lydkunstner basert i Oslo. Han studerte musikkproduksjon og spesialiserte seg senere på elektroakustisk musikkomposisjon og utøving ved Institute of Sonology i Haag. Han jobber i feltet mellom selvgenererende musikkinstallasjoner, medie-komposisjoner og live improvisasjon. 

10. – 13. oktober
Oslo

TEIP-mikrofestival:

nyMusikk 
Platous gate 18, Oslo
Facebook-event

10. oktober
Åpningskonsert - kjøp billett

11. - 13. oktober
Installasjon og lyttesesjoner 

13. oktober
Avslutningskonsert - kjøp billett

Workshop 13. oktober:

Notam
Sandakerveien 24D, Oslo
Påmelding her

Françoise Barrières musikk spilles for første gang under mikrofestivalen TEIP.
Valerio Tricoli spiller på åpningen 10. oktober.
Magnus Bugge spiller på åpningen 10. oktober.
Laura Marie Rueslåtten spiller med Magnus Bugge 10.10.18.