Ultima 2017:

Éliane Radigue: OCCAM

Éliane Radigue er en av komponistene som står i søkelyset på Ultima 2017. Gjennom konserter, seminar og en filmvisning blir vi kjent med livet og musikken hennes og får en bekreftelse på hvilken status hun har i samtidsmusikken. 

I samarbeid med Ultima presenterer nyMusikk to eksklusive arrangementer i Emanuel Vigeland-mausoleet 8. og 9. september.

Med sine 85 år er Éliane Radigue en av de siste gjenlevende fra generasjonen franske elektroniske musikere som ble påvirket av pionerer innen musique concrète som Pierre Schaeffer og Pierre Henry. På begynnelsen av 1970-tallet brukte hun en modulær Arp 2500-synthesizer til å utvikle sin egen unike stil: en kombinasjon av teknologi og en sterk buddhistisk tro. Dette resulterte i musikkverk som Adnos I–III, Trilogie de la Mort og L'Ile Re-sonante, der langstrakte «droner» langsomt utforsket mysteriene ved døden og livet etter og åpnet opp oversanselige og meditative rom. Radigue bor i Paris og komponerer fortsatt. Siden 2001 har hun fokusert mer på akustiske instrumenter, og samarbeider ofte tett med bestemte utøvere.

På programmet i Emanuel Vigeland mausoleum står fem verk i Radigues OCCAM-serie (inkludert en verdenspremiere), komponert i løpet av det siste tiåret. Verkene er skrevet for harpe, kontrabass, kontrabassfløyte og fagott – både soloinstrumenter og sammensetninger. Mausoleet har en spesiell akustikk med lang etterklangstid der Radigues mystiske og resonansrike verk virkelig kommer til sin rett. Verkene framføres av Rhodri Davies (harpe), Pia Palme (kontrabassblokkfløyte) og Dafne Vicente Sandoval (fagott).

Program 8. september
OCCAM XIII (2015) for fagott
OCCAM XVIII (2014) for kontrabassblokkfløyte
OCCAM I (2011) for solo harpe

Se program for 9. september.

Ultima og NOTAM vil også presentere et elektronisk verk av Eliane Radigue i samarbeid med GRM. 

Rhodri Davies og Eliane Radigue. Foto: La Huit Production 2012

Walisiske Rhodri Davies er improviserende harpist. I tillegg til soloarbeid har han jobbet i duoer med bl.a. saksofonisten John Butcher og cellisten Mark Wastell. Han har fremført flere bestillingsverk av samtidige komponister, som Eliane Radigue, Philip Corner og Christian Wolff. I 2008 samarbeidet han med den visuelle kunstneren Gustav Metzger. 

Pia Palme er komponist, utøver og eksperimentell kunstner. Hun fokuserer på vokalitet i sine komposisjoner, og jobber med tekster, installasjoner, objekter og elektroniske medier. Som utøver bruker Palme sin kontrabassblokkfløyte (bygget av Kueng i Sveits) og utforsker for tiden formatet performance-foredrag på en særegen måte.

Dafne Vicente-Sandoval er en fagottspiller som utforsker lyd gjennom improvisasjon, fremføring av samtidsmusikk og lydinstallasjoner. Denne instrumentelle tilnærmingen er fokusert rundt lydens sårbarhet og dens fremvekst på et gitt sted ved å teste terskelen mellom ustabilitet og kontroll.

Dafne Vicente-Sandoval.
Pia Palme. Foto: Maria Frodl.

8. september
Emanuel
Vigeland-
mausoleum
Kl. 19:00

Billetter: 200/100

Facebook-event